Hubungan antara Interaksi Orang Tua dan Anak dengan Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun).

Handarbeni, Aribah Nuzulia (2019) Hubungan antara Interaksi Orang Tua dan Anak dengan Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Interaksi antara orang tua dan anak salah satu hal penting untuk dilakukan untuk menstimulasi perkembangan anak, terutama perkembangan bahasa dan kognitif anak. Orang tua adalah sebagai pendidik pertama dan utama bagi anak dalam keluarga. Perkembangan bahasa dan kognitif anak merupakan hal terpenting yang perlu diperhatikan oleh orang tua. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara interaksi orang tua dan anak dengan perkembangan bahasa dan kognitif anak usia prasekolah (4-6 tahun) di TK-IT Insan Permata Malang. Penelitian ini menggunakan metode sampling purposive sampling, dengan jumlah sampel 65 responden pada bulan November 2018. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dan lembar Denver II. Uji statistik penelitian ini menggunakan uji statistic inferensial non parametrik yaitu Uji Chi Square. Hasil penelitian menunjukkan interaksi orang tua dan anak yang baik 84,62%. Hasil perkembangan bahasa anak yang normal 90,77%, dan perkembangan kognitif anak yang baik 95,38%. Pada uji statistik interaksi orang tua dan anak dengan perkembangan bahasa menunjukkan hubungan yang signifikan (p-value 0,014) dan terdapat korelasi yang cukup kuat (korelasi koefisien 0,306). Sedangkan interaksi orang tua dan anak dengan perkembangan kognitif menunjukkan hubungan yang signifikan (p-value 0,033) dan terdapat korelasi yang cukup kuat (korelasi koefisien 0,265). Kesimpulan pada penelitian ini adalah terdapat hubungan antara interaksi orang tua dan anak dengan perkembangan bahasa dan kognitif anak usia prasekolah (4-6 tahun).

English Abstract

nteraction between parents and children is one of the important things to do to stimulate child development, especially the development of children's language and cognitive. Parents are the first and foremost educators of children in the family. The development of children's language and cognitive is the most important thing that needs to be considered by parents. This study aims to determine the relationship between parents-children interaction and language and cognitive development of preschoolers (4-6 years) at TK-IT Insan Permata Malang. This study used a purposive sampling method, with a sample of 65 respondents in November 2018. Data collection was carried out through Denver II questionnaires and sheets. The statistical test of this study used non parametric inferential statistical test, Chi Square Test. The results showed good parents and child interactions 84.62%. The results of normal children's language development were 90.77%, and good children's cognitive development was 95.38%. In statistical tests of parents and child interactions with language development showed a significant relationship (p-value 0.014) and there is a fairly strong correlation (correlation coefficient 0.306). While the interaction of parents and children with cognitive development showed a significant relationship (p-value 0.033) and there is a fairly strong correlation (correlation coefficient 0.265). The conclusion of this study is that there is a relationship between the interaction of parents and children with language and cognitive development in preschool children (4-6 years).

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2019/116/051909215
Uncontrolled Keywords: Interaksi orang tua dan anak, perkembangan bahasa, perkembangan kognitif. Parent and child interactions, language development, cognitive development
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 618 Gynecology, obstetrics, pediatrics, geriatrics > 618.9 Pediatrics and geriatrics > 618.92 Pediatrics / Infants--Care / Infants--Development > 618.928 55 Speech disorders in children
Divisions: Fakultas Kedokteran > Kebidanan
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 26 Aug 2020 04:27
Last Modified: 11 Mar 2022 08:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175241
[thumbnail of Aribah Nuzulia HandarbeniOK.pdf]
Preview
Text
Aribah Nuzulia HandarbeniOK.pdf

Download (8MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item