Higher Education Students’ Online Self-Regulated Learning across Different Level of Epistemic Beliefs

Tasik, Stephani Wulandari (2019) Higher Education Students’ Online Self-Regulated Learning across Different Level of Epistemic Beliefs. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pembelajaran mandiri merupakan salah satu kunci sukses dalam memperoleh sebuah ilmu. Keyakinan epistemik juga memiliki peran yang penting dalam proses belajar mandiri ini. Hal ini mempengaruhi prestasi mahasiswa, tergantung pada masing – masing keyakinan akan pengetahuan. Namun, penelitian terkait pembelajaran secara daring masih jarang dilakukan. Seperti yang disebutkan di atas, keyakinan epistemik siswa dapat memengaruhi proses belajar siswa. Oleh karena itu, dengan mengetahui pengaturan mandiri siswa secara daring berdasarkan keyakinan epistemik, guru atau dosen dapat mengarahkan suasana belajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana tingkat pembelajaran mandiri mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris secara daring berdasarkan tingkat keyakinan epistemik yang berbeda. Sebanyak 100 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya dipilih sebagai sampel untuk penelitian ini. Kajian survey ini mengadopsi dua kuisioner dari Emaliana (2017) dan Zheng et al. (2016). Hasil studi ini melaporkan bahwa dari 81 mahasiswa yang memiliki keyakinan epistemik sophisticated, 54 diantaranya memiliki Advanced OSEL. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat tingkat OSEL yang tinggi pada mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris berdasarkan tingkat kepercayaan epistemik yang berbeda. Secara tak terduga, ditemukan bahwa ada siswa yang memiliki Basic OSEL dengan keyakinan epistemik sophisticated dan sebaliknya. Dengan demikian, dianjurkan untuk peneliti lebih lanjut untuk menyelidiki kasus yang unik ini. Dengan menggunakan desain kualitatif, memungkinkan bagi peneliti selanjutnya untuk mendapatkan hasil yang lebih mendalam.

English Abstract

Self-regulated learning is one of the key of success in acquiring knowledge. Epistemic beliefs also play an important role on self-regulated learning process. It affects students’ achievements depend on each beliefs of knowledge and knowing. However, less attention given to the constructs on online learning environment. As mentioned above, students’ epistemic beliefs could influence students’ learning process. Therefore, by knowing students online self-regulation based on each belief, teacher or lecturer could possibly direct the atmosphere of learning. The main purpose of this research was to know the extent of English Language Education Program (ELEP) students’ Online Self-regulated English Learning (OSEL) across the different level of Epistemic Beliefs. A total of 100 ELEP students of Universitas Brawijaya were chosen as the sample for this study. This survey study was adopting two questionnaires from Emaliana (2017) and Zheng et al. (2016. The result reports that there were from 81 students who have sophisticated epistemic beliefs, 54 students are having Advanced OSEL. It indicated that the extent of ELEP students’ OSEL across different epistemic beliefs level are great. Unexpectedly, it was found that there are students who have Basic OSEL with sophisticated epistemic beliefs and vice versa. Accordingly, it is recommended for further researcher to investigate this unique case. By using a qualitative design, it might enable further researcher to get profound result.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/166/051908650
Uncontrolled Keywords: daring, belajar mandiri, kepercayaan epistemik-online, self-regulated learning, epistemic beliefs.
Subjects: 300 Social sciences > 378 Higher education (Tertiary education) > 378.1 Organization and activities in higher education
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 23 Aug 2020 07:03
Last Modified: 06 Mar 2024 07:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175124
[thumbnail of Stephani Wulandari Tasik.pdf] Text
Stephani Wulandari Tasik.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item