Khoirun, Nawasi (2019) Exploring Grammar Learning Strategies in Grammar Classes. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa Inggris di Indonesia dianggapsebagaibahasaasing. Bahasa Inggris memiliki beberapa komponen yang perludikuasai. Grammar dianggap sebagai komponen terpenting dalam memperoleh bahasa Inggris. Siswa EFL yang belajar grammar memiliki beberapa masalah dan kesulitan yang rumit. Itu sebabnya siswa perlu mengetahui strategi pembelajaran yang tepat untuk menguasai grammar dengan baik. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui strategi pembelajaran grammar yang paling sering digunakan dan strategi pembelajaran grammar yang paling berguna menurut siswa tahun kedua program pendidikan bahasa Inggris di Universitas Brawijaya angkatan 2017. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan desain survey dalam mengumpulkan data. Penelitiaan ini menggunakan satu instrument yaitu kuesioner untuk mendapatkan data. 107 kuesioner diberikan untuk mencapai tujuan penelitian. Peneliti menggunakan mean sebagai pengukuran untuk menentukan kategori tingkat penggunaan untuk setiap pertanyaan. Data dianalisis menggunakan perangkat lunak SPSS versi 21. Temuan menunjukkan bahwa item kuesioner nomor 9 “I take notes when my teacher explains a new grammar structure (e.g. I write down the meaning and the usage of the structure)” yang dikategorikan sebagai strategi kognitif adalah strategi grammar yang paling sering digunakan dan strategi grammar paling berguna menurut siswa juga. Strategi kognitif adalah strategi pembelajaran grammar yang paling sering digunakan oleh siswa dan diikuti oleh strategi sosial-afektif. Strategi kognitif dan strategi metakognitif dipilih sebagai strategi pembelajaran grammar yang paling berguna menurut siswa.
English Abstract
English in Indonesia is considered as a foreign language. English has some components that need to be mastered. Grammar is considered as the most important components in acquiring English. EFL students that learn grammar have some problems and difficulties. That is why students need to know the appropriate learning strategies to master grammar well. This research was conducted to find out the most frequent grammar learning strategies used and perception about the most useful grammar learning strategies according to the second-year students of English education program at Universitas Brawijaya batch 2017. This research used quantitative approach and survey design in collecting the data. The researcher only used one instrument which was questionnaire to obtain the data. 107 questionnaires were administered to achieve the objectives of the study.The researcher used mean score resulted from statistical computation as the measurement to determine the category of usage level for each question. The data was analyzed using SPSS software version 21. The findings showed that the questionnaire item number 9 “I take notes when my teacher explains a new grammar structure (e.g. I write down the meaning and the usage of the structure)” which is categorized as cognitive strategy was the most frequent grammar leaning strategy used with mean and also the most useful grammar leaning strategy with mean. Thus, cognitive strategies were the most frequent grammar learning strategies used by the students which, then, followed by socialaffective strategies. While, cognitive strategies and metacognitive strategies were chosen as the most useful grammar learning strategies.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/17/051908539 |
Uncontrolled Keywords: | Grammar, Strategi-strategi belajar-Grammar, Learning strategies. |
Subjects: | 400 Language > 425 Grammar of standard English |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 05 Oct 2020 17:34 |
Last Modified: | 05 Mar 2024 04:41 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175032 |
Text
Khoirun Nawasi.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |