Wulandarie, Wahyu (2019) Meaning Construction of Nature Republic Cosmetic’s Caption on Instagram. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Analisis wacana berkaitan dengan bahasa yang digunakan untuk komunikasi dan bagaimana penerima menafsirkan pesan. Sebenarnya analisis wacana adalah ahli bahasa atau ahli bahasa terapan dan mereka mencoba untuk menganalisis teks (tekstual dan verbal) dalam hal struktur tata bahasa mereka. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi struktural makna dari iklan Nature Republic di Instagram dengan menggunakan analisis tekstual untuk menganalisis teks pada iklan tersebut. Adapun dua masalah yang dibahas dalam studi ini yaitu, (1) Apa struktural makna dari iklan kosmetik Nature Republic (2) Apa kontribusi dari kosakata, grammar, dan struktur tekstual dalam konstruksi arti yang disampaikan iklan? Pendekatan kualitatif digunakan untuk menganalisis data. Posting Instagram yang merupakan caption dari Nature Republic pada akun resmi digunakan sebagai objek penelitian ini dan ada empat data yang dipilih berdasarkan kriteria untuk penelitian ini. Untuk menganalisis data, penulis fokus pada menganalisis struktural makna dari iklan menggunakan tiga elemen analisis tekstual oleh Fairclough, yaitu: Kosa kata, tata bahasa, dan struktur teks. Penelitian ini mengungkapkan bahwa setiap produk iklan oleh Nature Republic memiliki kemiripan makna struktural dengan ditunjukkan dari tiga nilai (experiential, relational, dan ekspresif) dari tiga elemen, yaitu kosa kata, tata bahasa dan struktur teks. Peneliti juga menemukan bahwa Nature Republic menunjukkan efek produk kecantikan bagi kulit yang setiap pelanggan inginkan. Seperti menjadi cantik dan melindungi kulit dari UV. Dengan demikian, dapat membujuk pelanggan untuk menggunakan produk mereka. Penelitian ini diharapkan dapat memperkaya pengetahuan pembaca tentang makna tersembunyi dalam iklan. Penulis menyarankan peneliti berikutnya untuk menyelidiki studi yang lebih luas dan lebih dalam tentang makna struktural menggunakan ketiga dimensi CDA oleh Fairclough.
English Abstract
Discourse analysis deals with language used for communication and how the addressee interpret the message. Actually, discourse analysts are linguist or applied linguist and such as they try to analyze text (textual and verbal) in terms of their grammatical structures. Thus, this research aims to identify the structural meaning of Nature Republic advertisement on Instagram by using textual analysis. There are two problems to be solved in this study, namely: (1) what is the structural meaning of Nature Republic cosmetic social media advertisements? (2) What are the contributions of vocabulary, grammar, and textual structure in constructing the meaning conveyed to the advertisements? Qualitative approach is used in this research. The objects are of this research are Instagram posts which are the captions of Nature Republic on their official account. There are four data selected based on the criteria. To analyze the data the writer focused on analyzing the structural meaning of the advertisements using three elements of textual analysis by Fairclough (2001) which cover: Vocabulary, grammar, and textual structure. This research revealed that each advertisement product by Nature Republic has similarities structural meaning by showing from three values (experiential, relational, and expressive) of three elements, there are vocabulary, grammar and textual structure. The researcher also found that Nature Republic shows the effect of beauty product for the skin that every customer wants, such as being beautiful and protect skin from UV. Thus, it can persuade customer to use their product. This study is expected to enrich the reader’s knowledge about the hidden meaning in the advertisement. The writer suggests next researchers conducts wider and deeper study about structural meaning using all three dimensions of CDA by Fairclough.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/32/051908554 |
Uncontrolled Keywords: | Analisis wacana, iklan sosial media, Instagram, Nature Republic, konstruksi makna-Discourse Analysis, Social Media Advertisements, Instagram, Nature Republic, Meaning Construction. |
Subjects: | 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 11 Oct 2020 09:25 |
Last Modified: | 13 Oct 2023 02:33 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174945 |
Text
Wahyu Wulandarie.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |