Improving Students’ Speaking Ability By Using Vlogging at SMK Negeri 4 Malang

Shinta, Novi Aditya (2019) Improving Students’ Speaking Ability By Using Vlogging at SMK Negeri 4 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara adalah proses interaktif untuk mengembangkan makna yang melibatkan produksi, penerimaan, dan pemrosesan informasi. Meski begitu, para siswa merasakan kesulitan dalam kemampuan berbicara. Sebagai hasil dari nilai berbicara siswa X DG D dan wawancara dengan guru bahasa Inggris dalam studi pendahuluan, kebanyakan dari mereka kurang dalam pengucapan, percaya diri dan tidak produktif untuk membuat teks mereka sendiri; dan guru masih menggunakan teknik mengajar yang konvensional seperti presentasi, memberi dan meminta pendapat dan diskusi. Dengan demikian, dalam penelitian ini peneliti memutuskan untuk menggunakan vlogging sebagai strategi untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Penelitian ini menggunakan CAR (Penelitian Tindakan Kelas) sebagai metode penelitian. Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus yang terdiri dari 3 pertemuan. Sebagai instrumen penelitian ini peneliti menggunakan pedoman wawancara, tes, dan kuesioner. Subjek penelitian ini adalah X DG D SMK Negeri 4 Malang yang terdiri dari 32 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa vlogging berhasil membantu siswa meningkatkan kemampuan berbicara. Kriteria keberhasilan penelitian ini adalah 70% dari total siswa dapat mencapai 75 dalam nilai berbicara sebagai standar kelulusan minimal (KKM). Dalam pre-test ditemukan bahwa 12,5% atau 4 dari 32 siswa lulus kelas, sedangkan pada post tes 75% atau 24 dari 32 siswa lulus KKM. Hasil kuesioner siswa dan interview guru setelah menerapkan tindakan menunjukkan bahwa vlogging membawa dampak positif bagi kemampuan berbicara siswa. Selain itu, penelitian ini dianggap berhasil ketika partisipasi siswa selama kegiatan berbicara mencapai 100%. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa strategi vlogging berhasil meningkatkan kemampuan berbicara siswa . Untuk, penelitian di masa depan, akan baik jika peneliti berikutnya menggunakan vlogging untuk meningkatkan kemampuan yang lain seperti menulis, membaca, atau mendengar.

English Abstract

Speaking is an interactive process of developing meaning that involves producing, receiving, and processing the information. Even so, the students felt difficulties in speaking ability. As the results of the students speaking score of X DG D and the interviewed with the English teacher in the preliminary study, most of them lack in pronunciation, confident and unproductive to create their own text; and the teacher still uses conventional teaching technique such as presentation, giving and asking opinion and discussion. Thus, in this study the researcher decide to use vlogging as the strategy to improve students speaking ability. This study applied CAR (Classroom Action Research) as the research method. This study was done in one cycle which consists of 3 meetings. As the instrument of this study the researcher used interview guideline, test, and questionnaire. The subject of this study was X DG D of SMK Negeri 4 Malang that consists of 32 students. The result of this study showed that vlogging was successful in helping students to improve speaking abilities. The criteria of succes of this study was 70% of the total of the students can reach 75 in speaking score as standard of minimum completeness (KKM). In the pre-test it was found that 12,5 % or 4 of 32 students passed the grade, while the in the post test 75% or 24 of 32 students passed the standard of minimum completness. The result of the students questionnaire and the teacher’s interview after implemented the action showed that vlogging bring positive impact for the students’ speaking ability. Besides, this study was considered successful when the students participation during the speaking activities reach 100%. Thus, it can be concluded that vlogging strategy succesfully improved students’ speaking ability. For, future research, it will be good if the next researcher use vlogging to improve another ability such writing, reading, or listening.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/365/051908933
Uncontrolled Keywords: Speaking ability, Vlogging, Strategi Mengajar-Speaking ability, Vlogging, Teaching Strategy
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2020 04:14
Last Modified: 21 Feb 2023 01:20
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174425
[thumbnail of Novi Aditya Shinta .pdf] Text
Novi Aditya Shinta .pdf

Download (7MB)

Actions (login required)

View Item View Item