Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Membaca Aksara Jawa Menggunakan Speech Recognition (Studi Kasus: Sdn Tulusrejo 1 Malang)

Ilham, Mohamad (2019) Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Membaca Aksara Jawa Menggunakan Speech Recognition (Studi Kasus: Sdn Tulusrejo 1 Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Suku Jawa memiliki budaya penulisan yang unik yang bernama Aksara Jawa atau hanacaraka. Akan tetapi sedikit masyarakat Indonesia khususnya Suku Jawa yang mengetahui dan bisa membaca Aksara Jawa. Peran pemerintah Provinsi Jawa Timur yaitu dengan menetapkan mata pelajaran Bahasa Jawa yang akan dijadikan mata pelajaran muatan lokal untuk di madrasah dan sekolah untuk melestarikannya berdasarkan Peraturan Gubernur Provinsi Jawa Timur dengan nomor 19 pada tahun 2014. Pada penelitian ini mengembangkan aplikasi pembelajaran membaca aksara Jawa menggunakan speech recognition yang diimplementasikan pada smartphone yang memanfaatkan library android speech recognition yang berfungsi untuk mengubah suara menjadi teks. SDLC prototyping akan digunakan dalam pengembangan pada aplikasi. Kemudian fitur yang tersedia pada aplikasi yaitu fitur belajar dan latihan agar siswa dapat mengetahui dan bisa membaca aksara jawa. Hasil dari pengujian validasi yaitu semua kebutuhan sistem telah sesuai dengan kebutuhan fungsional. Kemudian pada pengujian accuracy sistem mendapatkan nilai sebesar 85% yang berarti jawaban akan gambar yang diujikan pada soal telah sesuai dengan materi aksara Jawa. Pada pengujian usability mendapatkan nilai rata-rata pengujian sebesar 71,79 artinya aplikasi ini memiliki penerimaan user yang acceptable, memiliki rating good , serta grade C.

English Abstract

The Javanese have a unique writing culture called Javanese script or hanacaraka. However, few Indonesian people, especially the Javanese who know and can read Javanese script. The role of the East Java Provincial Government is to establish Javanese subjects that will be used as local content subjects in madrasas and schools to preserve them based on the East Java Provincial Governor Regulation number 19 in 2014. In this study developing applications for learning to read Javanese script using speech recognition that is implemented on smartphones that utilize the Android speech recognition library that functions to convert sound into text. SDLC prototyping will be used in the development of the application. Then the features available in the application are learning and training features so students can know and be able to read Javanese script. The results of validation testing are that all system requirements are in accordance with functional requirements. Then in accuracy testing the system gets a value of 85% which means the answer will be the picture that was tested on the problem in accordance with the Javanese script material. In usability testing, the average value of testing is 71.79, which means that this application has acceptable user acceptance, has a good rating, and grade C.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FILKOM/2019/618/051907831
Uncontrolled Keywords: Media Pembelajaran, Aksara Jawa, Speech Recognition, Instructional Media, Javanese Script, Speech Recognition.
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 005 Computer programming, programs, data > 005.4 Systems programming and programs > 005.43 Systems programs > 005.433 71 Systems programs (Education)
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 24 Aug 2020 07:26
Last Modified: 09 Mar 2022 07:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174170
[thumbnail of Mohamad Ilham (2)ok.pdf]
Preview
Text
Mohamad Ilham (2)ok.pdf

Download (8MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item