Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Ketimpangan Di Provinsi Jawa Barat Tahun 2013-2017

Andriani, Siska (2019) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Ketimpangan Di Provinsi Jawa Barat Tahun 2013-2017. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi ketimpangan di Provinsi Jawa Barat pada tahun 2013-2017 yang didasarkan adanya gap theory antara Kuznets dengan Myrdal mengenai hubungan ketimpangan dan pertumbuhan ekonomi. Penelitian ini menggunakan regresi data panel untuk melihat pengaruh variabel tidak terikat terhadap variabel terikat. Adapun variabel terikat yaitu ketimpangan yang dihitung dengan indeks williamson, serta untuk variabel tidak terikat terdiri dari Upah Minimum Regional, Angkatan Kerja yang Bekerja, Indeks Pembangunan Manusia, Investasi dan Dana Alokasi Umum. Penelitian ini menghasilkan bahwa adanya pengaruh yang signifikan antara variabel angkatan kerja yang bekerja, indeks pembangunan manusia, dan dana alokasi umum terhadap ketimpangan di Provinsi Jawa Barat, serta variabel upah minimum regional dan investasi tidak memberikan pengaruh yang signifikan terhadap ketimpangan di provinsi Jawa Barat.

English Abstract

The research aims to analyze the factors affecting the inequality of West Java Province in 2013-2017, based on the existence of theoretical gap between Kuznets and Myrdal about the relationship between inequality and economic growth. The research technique employed in this research is regression of data panels to examine the effect of the independent variables towards the dependent ones. The dependent variable is the inequality calculated by Williamson index, whereas the independent variables consist of Regional Minimum wage, working force, Human Development Index, investment and General Allocation fund. Result shows that there is significant influence from working force variables, human development indices, and general allocation funds towards inequality in West Java province. Nonetheless, regional minimum wage and investment do not exhibit any particular effect.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FEB/2019/461/051908113
Uncontrolled Keywords: Ketimpangan, Provinsi Jawa Barat, Indeks Williamson, inequality, West Java province, Williamson index
Subjects: 300 Social sciences > 339 Macroeconomics and related topics > 339.2 Distribution of income and wealth
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Ilmu Ekonomi
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 01 Nov 2020 11:55
Last Modified: 01 Nov 2020 11:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174166
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item