The Determinant Of Individual Taxpayer’s Intention In The Use Of E-Billing

Pratiwi, Indriati (2019) The Determinant Of Individual Taxpayer’s Intention In The Use Of E-Billing. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Reformasi administrasi perpajakan yang bertujuan untuk meningkatkan penerimaan pajak dilakukan dengan salah satunya menerapkan perangkat eSystem terbaru yaitu e-billing. Hal ini dilakukan akibat terjadinya penurunan minat masyarakat untuk membayar pajak karena proses administrasi pajak di Indonesia yang dianggap sulit, tidak efektif dan tidak efisien. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk menguji determinan minat perilaku wajib pajak orang pribadi dalam penggunaan e-Billing. Penelitian ini menggunakan dua konstruk yang diadopsi dari Technology Acceptance Model (TAM) yaitu persepsi kegunaan dan persepsi kemudahan, satu konstruk kepercayaan yaitu kepercayaan pada e-Billing, dan dua konstruk yang diadopsi dari Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) yaitu pengaruh sosial, dan kelengkapan fasilitas yang mendukung. Dengan pendekatan kuantitatif dan teknik perolehan data dengan menggunakan metode survey, penelitian ini menguji sebanyak 80 data yang diperoleh dari responden wajib pajak orang pribadi yang terdaftar di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Malang Selatan. Adapun pengujian dilakukan dengan menggunakan model partial least square (PLS). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa persepsi kemudahan (X2), pengaruh social (X4), dan kelengkapan fasilitas (X5) yang mendukung berpengaruh positif terhadap minat perilaku wajib pajak orang pribadi dalam penggunaan e-Billing. Namun sebaliknya, persepsi kegunaan (X1) dan kepercayaan (X3) pada e-Billing tidak berpengaruh signifikan terhadap minat perilaku wajib pajak orang pribadi dalam penggunaan e-Billing. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat dijadikan rujukan bagi pihak DJP dalam upaya meningkatkan fitur-fitur fasilitas e-Billing dengan mengedepankan aspek kemudahan (X2), kelengkapan fasilitas (X5), serta sosialisasi (X4) secara terusmenerus agar masyarakat terpengaruh untuk menggunakan e-Billing serta mengadakan serangkaian perbaikan untuk menunjang kinerja kegunaan dan kepercayaan dari sistem yang ada.

English Abstract

This study examines the determinants of individual taxpayer intention in using EBilling. E-Billing is the latest e-System device which is part of the Tax administration reform aiming to increase tax revenues. This study was held, due to a decline in the individual taxpayer intention to pay taxes because the process of the tax administration in Indonesia was considered difficult, ineffective and inefficient. The necessary data collected were stratified based on two constructs, adopted from the Technology Acceptance Model (TAM), namely perceived of usefulness and perceived ease of use, one construct of trust namely trust in eBilling, and two constructs adopted from the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), namely social influence and facilitating condition. The data was analyzed using a quantitative approach and data acquisition techniques through survey methods, in which reviewed 80 data respondents of individual taxpayers registered at the Kantor Pelayanan Pajak Pratama Malang Selatan. The test was carried out using the partial least square (PLS) model. The results of this study indicated that perceived ease of use (X2), social influence (X4), and facilitating condition (X5) shared a significant positive effect towards individual taxpayer intention in the use of e-Billing, while, perceived of usefulness (X1) and trust in e-Billing (X3) had no significant positive effect towards individual taxpayer intention in the use of e-Billing. The results of this study are expected to be used as a reference for DGT in improving the features of e-System facilities which prioritize the aspects of convenience (X2) for the users and the complete facilities (X5) that support the use of e-Systems by taxpayers. It is also suggested to continue the socialization (X4) of E-Billing so that the community will be influenced to use the e-System in order to support the usefulness and trustworthiness of the existing system.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FEB/2019/435/051907985
Uncontrolled Keywords: persepsi kemudahan, pengaruh social, kelengkapan fasilitas, minat perilaku, perceived ease of use, social influence, facilitating condition, behavior intention.
Subjects: 300 Social sciences > 336 Public finance > 336.2 Taxes
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Akuntansi
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 12 Nov 2020 14:30
Last Modified: 12 Nov 2020 14:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174026
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item