The Implementation of good governance principles in government on education planning East Java province (Case study BAPPEDA East Java province)

Ardhiaty N, Amanda (2019) The Implementation of good governance principles in government on education planning East Java province (Case study BAPPEDA East Java province). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Prinsip tata kelola yang baik adalah pedoman penting untuk kinerja pemerintah, penerapan prinsip tata kelola yang baik telah menjadi harapan dari publik kepada pemerintah untuk membuat layanan publik lebih baik. Kinerja pemerintah di Indonesia dalam pendidikan masih perlu ditingkatkan, sehingga prinsip Tata Kelola yang Baik juga diterapkan pada perencanaan pendidikan, Salah satu perencanaan regional lembaga pemerintah di bidang pembangunan daerah adalah Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (BAPPEDA) sebagai pedoman untuk pemerintah. Kunci utama untuk menyukseskan prinsip tata pemerintahan yang baik dalam kinerja pemerintah adalah memahami prinsip-prinsip di dalamnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan dan menganalisis pelaksanaan tata pemerintahan yang baik di Provinsi Jawa Timur pada perencanaan pendidikan dan juga untuk menjelaskan dan menganalisis hambatan kinerja pemerintah di BAPPEDA. Jenis penelitian ini menggunakan jenis pendekatan kualitatif deskriptif. Informan penelitian ini meliputi 5 narasumber dengan dua fokus penelitian yaitu (1) Penerapan prinsip tata kelola yang baik dalam kinerja pemerintah dalam perencanaan pendidikan (2) Hambatan pemerintah dalam BAPPEDA. Metode analisis data penelitian ini mengikuti model Miles, Huberman dan Saldana. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan prinsip Good Governance dalam kinerja pemerintah pada perencanaan pendidikan oleh BAPPEDA, telah memenuhi prinsip Keadilan, Transparansi dan Peraturan Hukum, tetapi pada prinsip Partisipasi dan Akuntabilitas perlu ditingkatkan. Beberapa faktor pendukung dan penghambat dalam menerapkan prinsip-prinsip tata pemerintahan yang baik BAPPEDA masih kurangnya partisipasi dalam pemerintah kota dan kabupaten untuk menghadiri pertemuan penting.

English Abstract

Good governance principles are important guidelines for government performance, the implementation good governance principle has become an expectation from the public to the government to make public services better. The government performance in Indonesia in education still needs to be improved, so Good Governance principle is also implemented on education planning, One of the Regional planning of government institutions in the area of regional development is Badan Perencanaan Pembangunan Daerah ( BAPPEDA) as a guideline for government. The main key to succeeding the principle of good governance in government performance is to understand the principles in it. The purpose of this study is to explain and analyze the implementation of good governance in East Java Province on education planning and also to explain and analyze the obstacles of government performance in BAPPEDA. This type of research uses a type of descriptive qualitative approach. The Informants of this study include 5 resources person with two research focus those are (1) The implementation of good governance principles in government performance on education planning(2) The obstacles of government in BAPPEDA. Data analysis method of this research following Miles, Huberman and Saldana model. The result of this study indicate that implementation of Good Governance principle in government performance on education planning by BAPPEDA, has fulfilled the principle of Fairness, Transparency and Rule of Law, but in the principle of Participation and Accountability needs to be improved. Some of the supporting and constraining factors in implementating good governance principles BAPPEDA is still lack of participation in the city and district governments to attend important meeting.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2019/558/051907479
Uncontrolled Keywords: Governance, Good Governance principles, education planning
Subjects: 300 Social sciences > 320 Political science (Politics and government) > 320.8 Local government
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 10 Nov 2020 14:18
Last Modified: 10 Nov 2020 14:18
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/173946
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item