Hubungan dalam Pengawasan Pelayanan Publik di Bidang Pendidikan (Studi Ombudsman Perwakilan Jawa Barat bersama Baraya Ombudsman Tahun 2017-2018)

Putri, Aisatul Fatonika (2019) Hubungan dalam Pengawasan Pelayanan Publik di Bidang Pendidikan (Studi Ombudsman Perwakilan Jawa Barat bersama Baraya Ombudsman Tahun 2017-2018). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Upaya yang dilakukan oleh Ombudsman Perwakilan Jawa Barat dalam peningkatan partisipasi masyarakat yaitu dengan membentuk Baraya Ombudsman. Baraya Ombudsman sendiri sebagai mitra dari Ombudsman Jawa Barat yang terdiri dari berbagai komunitas dan organisasi masyarakat dari berbagai bidang. Sejak didirikannya laporan bidang pendidikan mengalami kenaikan yang signifikan. Kenaikan yang terjadi memberikan signal positif bersinerginya hubungan yang terjalin. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui Hubungan dalam pengawasan pelayanan publik di bidang pendidikan oleh Ombudsman Perwakilan Jawa Barat dengan baraya ombudsman pada tahun 2017 -2018. Penelitian ini menggunakan Teori rational Choice Institusionalism menurut Peter A. Hall dan Rosemary C.R. Taylor yang mempunyai 4 indikator, yaitu (1) Keterlibatan Aktor dalam Institusi (2) Peran Aktor dalam Mencapai Preferensi (3) Interaksi Antar Institusi (4) Fungsi dan Aturan Institusi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hubungan yang dijalin masih kurang memiliki komunikasi yang baik. Anggota baraya ombudsman masih kurang dalam mencapai preferensinya. Kurangnya inisiatif dalam memperkenalkan ombudsman di bidang pendidikan. masih kurangnya koordinasi antar asisten ombudsman mengenai keterlibatan baraya dalam kegiatan pengawasan pelayanan publik di bidang pendidikan. Belum adanya aturan yang jelas mengenai keberadaan baraya ombudsman mengakibatkan kurangnya tupoksi, dan dorongan aktor dalam mencapai preferensinya.

English Abstract

Efforts made by the West Java Representative Ombudsman in increasing community participation by forming the Baraya Ombudsman. Baraya Ombudsman itself as a partner of the West Java Ombudsman consisting of various communities and community organizations from various sector. Since the establishment of the report the education sector experienced a significant increase. The increase that occurs gives a positive signal of the synergy of the relationships that are established. The purpose of this research is to find out the Relations in the supervision of public service in the sector education by West Java Representative Ombudsman and Baraya Ombudsman 2017-2018. This study uses the Theory of rational Choice Institutionism according to Peter A. Hall and Rosemary C.R. Taylor has 4 indicators, namely (1) Actor Involvement in Institutions (2) Actor Role in Achieving Preferences (3) Interaction with institution (4) Functions and Rules institution. The results of this study indicate that relationships that are woven still lack communication. The new members of the ombudsman were still lacking in achieving their preferences. Lack of initiative in introducing ombudsman in the field of education. there is a lack of coordination between assistant ombudsmen regarding new involvement in public service supervision activities in the education sector. The lack of clear rules regarding the existence of the ombudsman results in a lack of direction and an actor's drive to achieve his goals.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/374/051903337
Uncontrolled Keywords: Hubungan Antar Lembaga, Pendidikan, Pelayanan Publik Education, Public Service, Relations between institution
Subjects: 300 Social sciences > 353 Specific fields of public administration > 353.8 Public administration of agencies supporting and controlling education
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Pemerintahan
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 21 Oct 2020 12:07
Last Modified: 21 Oct 2020 12:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/170006
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item