Fidarijanthy, Zena Alyssha (2019) Strategi Nation Branding “Essential Costa Rica” Sebagai Citra Negara Eco-tourism Berbasis Budaya Tahun 2011-2017. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Costa Rica merupakan salah satu negara di Amerika Latin. Terkenal akan keberagaman flora dan faunanya, Costa Rica merupakan negara yang cukup stabil dibandingkan negara Amerika Latin lainnya. Sejak tahun 1930, Costa Rica sudah menyadari akan pentingnya pariwisata terhadap perekonomian negaranya. Pada tahun 1955, Costa Rica mulai membentuk institusi untuk promosi pariwisata negaranya. Sejak dibentuknya institusi tersebut, Costa Rica mulai menggencarkan promosi pariwisata. Hingga pariwisata menjadi penyumbang terbesar kepada GDP Costa Rica. Pada tahun 1996, Costa Rica mulai merambah nation branding dengan tagline “No Artificial Ingredients” untuk mempromosikan pariwisatanya. Nation branding tersebut terlaksana hingga tahun 2011 sebelum kemudian tagline nation branding Costa Rica dirubah menjadi “Essential Costa Rica”. “Essential Costa Rica” dirilis untuk membentuk imej Costa Rica sebagai destinasi eco-tourism. Penelitian ini dilaksanakan dengan deskriptif kualitatif dan pengumpulan data sekunder dengan menggunakan konsep nation branding strategy oleh Keith Dinnie. Dari penelitian yang telah dilaksanakan, ditemukan bahwa variabel Nation Brand Strategy dan Naming of Nation Brand merupakan dua variabel yang banyak membantu pembentukan citra yang dikehendaki oleh Costa Rica. Target lain yang juga dicanangkan oleh Costa Rica dalam nation branding ini juga sudah tercapai.
English Abstract
Costa Rica is a country in Latin America. It is known with the diversity of flora and fauna, Costa Rica is stable enough compared to other country in Latin America. Since 1930, Costa Rica realized how tourism affect the economy. In 1955, they build an institution to promote their tourism. Since the institution founded, Costa Rica started topromote their tourism vigorously. Until now, tourism is the greatest source for their GDP. In 1996, Costa Rica started to launch their first nation branding with “No Artificial Ingredients” tagline to promote their tourism. It lasted until 2011 before replaced onto “Essential Costa Rica” branding. “Essential Costa Rica” aims to shape international image for Costa Rica as cultural based eco-tourism country. This research being held with descriptive and cualitative method with secondary data collection and using nation branding strategy concept popularized by Keith Dinnie. From this research, there are findings for most dominant variabel. They are Narion Brand Strategy and Naming of Nation Brand. Two most likely dominant variables in shaping Costa Rica international image. Other targets planned in this nation brand were also achieved.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FISIP/2019/346/051903019 |
Uncontrolled Keywords: | Costa Rica, nation branding, nation branding strategy, Essential Costa Rica, eco-tourism. |
Subjects: | 300 Social sciences > 338 Production > 338.4 Secondary industries and services > 338.47 Services and specific products > 338.479 1 Services and specific products (Geography and travel) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 16 Jul 2020 03:33 |
Last Modified: | 16 Jul 2020 03:33 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169975 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |