Kepentingan Ekonomi Tiongkok dalam Pembangunan Bar – Boljare Highway di Montenegro Tahun 2014

Calissta, Elika Frida (2019) Kepentingan Ekonomi Tiongkok dalam Pembangunan Bar – Boljare Highway di Montenegro Tahun 2014. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pada tahun 2014 pemerintah Montenegro dengan Tiongkok secara resmi menandatangani perjanjian pembangunan jalan bebas hambatan yang terbentang dari pesisir Bar menuju Boljare yaitu perbatasan Serbia dibawah skema Belt and Road Initiative. Proyek pembangunan ini terbagi menjadi empat fase, fase satu dimulai pada tahun 2015 dan selesai pada tahun 2019 serta diprediksi akan menghabiskan biaya sebesar 1,2 Miliyar USD. 85 persen atau sekitar 937 juta USD ini dibiayai oleh China EXIM Bank angka yang sangat besar untuk membangun 41 km jalan dari total 165 km jalan bebas hambatan yang dicanangkan Montenegro. Proyek pembangunan ini kemudian menciptakan permasalahan mengenai melonjaknya angka hutang luar negeri Montenegro dan menimbulkan keresahan terkait dengan kemampuan Montenegro untuk melunasi hutangnya tersebut. Hal ini menciptakan sebuah pendapat yang positif dan negatif terkait dengan kelayakan proyek serta pertanyaan mengenai kepentingan Tiongkok di Montenegro serta kawasan Western Balkans, setelah sebelumnya dari tahun 2006 hingga 2012 tidak ada satupun negara di kawasan Eropa yang tertarik untuk membiayai pembangunan tersebut. Penelitian kali ini bertujuan untuk mengetahui apakah kepentingan ekonomi Tiongkok dalam pembangunan Bar – Boljare Highway di Montenegro pada tahun 2014 dengan menggunakan konsep kepentingan nasional yang diturunkan menjadi kepentingan ekonomi karya Yan Xuetong.

English Abstract

In 2014, the Government of Montenegro with China’s government officially signed an agreement on the construction of a Highway that stretched from the coastal Bar to the Serbian border Boljare under the Belt and Road Initiative scheme. This project is divided into four phases, first phase started in 2015 and will completed by 2019. This project predicted to cost 1.2 billion USD, 85 percents or around 937 million USD is financed by China EXIM Bank. This number seems to be a huge amount to build 41 km of road from total 165 km. this project then created a several problems regarding the soaring numbers of Montenegro’s foreign debt and caused unrest related to Montenegro’s ability to pay off its debt. This creates a positive and negative opinion related to the feasibility of the project and the questions about China’s interests in Montenegro and Western Balkans region, after from 2006 – 2012 there was no country in the European region interested in financing these project. The research will aims to find out whether China’s economic interests of the construction Bar – Boljare Highway in 2014 using the concept of economic interests of Yan Xuetong.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/338/051903011
Uncontrolled Keywords: Kepentingan ekonomi, pembangunan infrastruktur, Belt and Road Initiative (BRI), investasi ekonomi.economic interest, infrastructure development, Belt and Road Initiative (BRI), Foreign Investment.
Subjects: 300 Social sciences > 327 International relations > 327.1 Foreign policy and specific topics in international relations > 327.11 Specific means of attaining foreign policy goals > 327.111 Economic activities
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 30 Aug 2020 15:00
Last Modified: 30 Aug 2020 15:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169941
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item