Pengembangan Objek Wisata Pantai Ropet Di Pulau Giliyang, Kabupaten Sumenep, Madura, Jawa Timur

Sabila, Syahnaz (2019) Pengembangan Objek Wisata Pantai Ropet Di Pulau Giliyang, Kabupaten Sumenep, Madura, Jawa Timur. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Saat ini, potensi pembangunan pada pulau-pulau kecil terbilang cukup besar dikarenakan letaknya yang sangat strategis dari aspek ekonomi, keamanan dan pertahanan. Pariwisata merupakan salah satu penggerak perekonomian yang penting di banyak negara khususnya di negara berkembang yang sektor pariwisatanya secara aktif dipromosikan sebagai kunci pertumbuhan ekonomi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil wisata Pantai Ropet yang ada di Pulau Giliyang, pengelolaan wisata Pantai Ropet di Pulau Giliyang, faktor internal dan eksternal yang terdapat pada wisata Pantai Ropet di Pulau Giliyang serta strategi pengembangan wisata Pantai Ropet berdasarkan analisis SWOT. Penelitian dilaksanakan pada bulan Mei 2018 dan berlokasi di Pantai Ropet, Pulang Giliyang, Madura, Jawa Timur. Data yang digunakan adalah data primer dan sekunder. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, pemberian kuesioner dan wawancara dengan pihak terkait serta pengumpulan dokumentasi berupa dokumen yang berkaitan dengan profil dari Pantai Ropet. Analisis data dilakukan untuk menelaah seluruh data yang tersedia dari sumber-sumber terkait dengan analisis data deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif melalui analisis SWOT. Hasil dari analisis faktor internal dan eksternal yang terdapat pada wisata Pantai Ropet dalam matriks IFAS didapatkan skor kekuatan (Strenghts) sebesar 1,82 sedangkan jumlah skor kelemahan (Weakness) sebesar 1,18 dan diperoleh total skor sebesar 3,00. Hasil analisis matriks EFAS didapatkan skor peluang (Opportunities) sebesar 1,99 sedangkan jumlah skor ancaman (Threats) sebesar 1,09 dan diperoleh total skor sebesar 3,09. Dalam diagram SWOT titik koordinat (x) adalah 0,64 sedangkan titik koordinat (y) adalah sebesar 0,90. Wisata Pantai Ropet berada pada posisi kuadran 1 yang berarti wisata tersebut memiliki kekuatan dan peluang untuk dilakukan pengembangan.

English Abstract

At present, the potential for development in small islands is quite large due to its strategic location from economic, security and defense aspects. Tourism is one of the important drivers of the economy in many countries, especially in developing countries where the tourism sector is actively promoted as the key to economic growth. This study aims to determine the tourism profile of Ropet Beach on Giliyang Island, Ropet Beach tourism management on Giliyang Island, internal and external factors found on Ropet Beach tourism on Giliyang Island and Ropet Beach tourism development strategy based on SWOT analysis. The study was conducted in May 2018 and is located at Ropet Beach, Pulang Giliyang, Madura, East Java. The data used are primary and secondary data. Data collection is done by observation, giving questionnaires and interviews with related parties and collecting documentation in the form of documents relating to the profile of Ropet Beach. Data analysis was conducted to examine all available data from sources related to descriptive qualitative and quantitative descriptive data analysis through SWOT analysis. The results of the analysis of internal and external factors found on Pantai Ropet tourism in the IFAS matrix obtained strength scores (Strenghts) of 1.82 while the number of weakness scores (Weakness) was 1.18 and obtained a total score of 3.00. The results of the EFAS matrix analysis of Opportunities were 1.99 while the number of threat scores (Threats) was 1.09 and a total score of 3.09 was obtained. In the SWOT diagram the coordinate point (x) is 0.64 while the coordinate point (y) is 0.90. Pantai Ropet Tourism is in the position of quadrant 1, which means the tour has the strength and opportunity for development.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FPIK/2019/216/051903213
Uncontrolled Keywords: Tourism Development, Construction, SWOT, IFAS, EFAS / Pengembangan Wisata, Pembangunan, SWOT, IFAS, EFAS
Subjects: 300 Social sciences > 338 Production > 338.4 Secondary industries and services > 338.47 Services and specific products > 338.479 1 Services and specific products (Geography and travel)
Divisions: Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan > Sosial Ekonomi Agrobisnis Perikanan
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 02 Oct 2019 01:58
Last Modified: 02 Oct 2019 01:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169911
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item