Perlindungan Hukum Pengguna Facebook terhadap Penyalahgunaan Data Pribadi untuk keperluan Personalized Advertising (ditinjau dari Privacy Policy Facebook)

Adhani, Nur (2019) Perlindungan Hukum Pengguna Facebook terhadap Penyalahgunaan Data Pribadi untuk keperluan Personalized Advertising (ditinjau dari Privacy Policy Facebook). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini membahas perlindungan hukum bagi pengguna Facebook dari penyalahgunaan data pribadi pengguna oleh pihak-pihak yang memiliki akses ke sistem untuk mengambil data untuk iklan yang dipersonalisasi dan bertujuan untuk mengetahui penyelesaian masalah atas penyalahgunaan data pribadi sesuai dengan yang ada peraturan. Penelitian ini dilakukan berdasarkan metode yuridis normatif, didukung oleh statuta, kasus, dan pendekatan komparatif. Penelitian ini mengungkapkan bahwa penyalahgunaan data pribadi untuk iklan pribadi hanya diatur dalam Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 jo Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 dan secara khusus diatur dalam Peraturan Menteri Nomor 20 Tahun 2016 tentang Perlindungan Data Pribadi (PDP) sebagaimana juga diatur dalam beberapa Artikel yang mengatur secara represif dan preventif. Penelitian ini juga mempelajari bahwa proses litigasi dan non-litigasi dapat diambil untuk menyelesaikan perselisihan, tetapi solusi win-win tetap harus diprioritaskan.

English Abstract

This research discusses legal protection for Facebook users over misuse of users’ personal data by parties that have access to the system to retrieve the data for personalised advertising and is aimed to find out the settlement of the issue over the misuse of personal data according to existing regulations. This research was conducted based on normative juridical method, supported by statute, case, and comparative approaches. The research reveals that misuse of personal data for personalised advertising is only regulated in Act Number 11 of 2008 jo Act Number 19 of 2016 and specifically stipulated in Minister Regulation Number 20 of 2016 concerning Personal Data Protection (PDP) as also stipulated in several Articles that regulate in both repressive and preventive way. The research also learns that both litigation and non-litigation process can be taken to settle the dispute, but win-win solution should still be prioritised.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FH/2019/76/051902768
Uncontrolled Keywords: legal protection, Facebook users, personal data, personalised advertising
Subjects: 300 Social sciences > 343 Military, defense, public property, public finance, tax, commerce (trade), industrial law > 343.09 Control of public utilities > 343.099 Communications > 343.099 4 Telecommunication > 343.099 44 Computer communications
Divisions: Fakultas Hukum > Ilmu Hukum
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 28 Jun 2020 11:34
Last Modified: 02 Oct 2020 04:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/169451
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item