Hubungan Durasi Internet Gaming dengan Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Program Studi Sarjana Kedokteran Tahun Ke Empat Fakultas Kedokteran Universitas Brawijaya

Prawiro, Rizqi Bagus Setyo. (2018) Hubungan Durasi Internet Gaming dengan Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Program Studi Sarjana Kedokteran Tahun Ke Empat Fakultas Kedokteran Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Latar Belakang: Bagi mahasiswa kedokteran tahun ke empat sangat penting bagi mereka menjaga semangat untuk menempuh kegiatan akademik dan mengatasi stres, oleh karena beban akademik yang bertambah dan peralihan menuju jenjang klinik akan membuat mahasiswa mencari media untuk dapat melepas stres. Kemajuan teknologi internet berkembang dengan cepat sehingga dalam penggunaanya juga semakin bervariasi termasuk sebagai media rekreasi. Bersamaan dengan hal itu permainan yang membutuhkan koneksi internet seringkali dianggap menimbulkan dampak negatif dan diangkat melalui Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) sebagai suatu kondisi patologis terkait penggunaan internet games disebut dengan Internet Gaming Disorder (IGD). Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara durasi bermain dengan internet games dengan Indeks Prestasi Akademik pada mahasiswa tahun ke empat Program Studi Sarjana Kedokteran Universitas Brawijaya.Metode: Penelitian ini merupakan penelitian observasional analitik menggunakan desain penelitian cross-sectional dengan metode analisa data chi-square untuk mengetahui bagaimana hubungan antara variable, data diperoleh dengan Personal Internet Gaming Evaluation – 9 (PIE-9) dan Beck Depression Inventory. Hasil: Dalam penelitian ini terdapat 104 responden dengan mengisi kuesioner yang terdiri dari karakteristik responden, indikator IGD, dan indikator tingkat depresi. Hasil dari penelitian ini terdapat 46 responden (44%) bermain dengan durasi terendah (<1 Jam) dengan hasil Indeks Prestasi kumulatif (IPK) yang tergolong sangat baik pada rentang 3,01 – 3,50 sebanyak 67 responden (64,4%). Dari hasil analisa data dengan chisquare didapatkan p=0,368 dengan Odds Ratio 16,364. Sehingga terdapat hubungan yang cukup namun tidak signifikan.Kesimpulan: Dengan hasil tersebut disimpulkan tidak terdapat hubungan antara durasi bermain internet gaming dengan IPK mahasiswa tahun ke empat Jurusan Kedokteran Universitas Brawijaya dan durasi internet gaming bukan sebagai faktor resiko penurunan IPK

English Abstract

Background: For medical student in the fourth year is very important to maintain their motivation and eager to continue their learning process as the academic pressure raising and manage stress, academic pressure raising and the unstable mentality before stage of clerkship is the reason behind student to look for media that can release the stress. The advancement of the internet technology are continue to developed rapidly in which upon its usage become varied, including the recreational medium. Along with it, game that requires an internet connection are often considered bringing the negative impact in which it lifted through Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) as one of the pathological condition related with the usage of internet games that are called Internet Gaming Disorder (IGD).Objective: The aim of this research is to observe the correlation between duration of playing Internet gaming with Grade Point Average of the fourth year Medical Student of Brawijaya University.Method: This research is a analytical-observational research with chi-square method of data analysis in order to understand the correlation between variables, in this research there are 104 respondent that require to fill the questionnaire that includes; respondent characteristic, IGD indicator, and indicator level of depression, the data for this research are collected by Personal Internet Gaming Evaluation – 9 (PIE-9) and Beck Depression Inventory Questionaire .Result: The result of this research, there are 46 respondent (44%) with the lowest playing duration (<1 hour) with Grade Point Average (GPA) that are considered as high standard in range between 3,01-3,50 approximately 67 respondent (64,4%). From the data analysis with the chi-square method the result obtained is P=0,368 with Odds Ratio 16,364 with the result that sufficient but not significant showing the relation between Internet gaming and Grade Point Average (GPA) of the medical student of Brawijaya University.Conclusion: In conclusion there are no relation between the duration of Internet Gaming and the Grade Point Average of fourth year Medical student of Brawijaya University and the duration of Internet gaming is not the factor that influenced the lowering of student’s GPA.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2018/7/051802993
Uncontrolled Keywords: Mahasiswa Kedokteran, durasi, internet gaming disorder (IGD), Indeks Prestasi Kumulatif (IPK), Medical Student, duration, Internet gaming disorder (IGD), Grade Point Average (GPA).
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 616 Diseases > 616.8 Diseases of nervous system and mental disorders > 616.85 Miscellaneous diseases of nervous system and mental disorders > 616.858 Personality, sexual, gender-identity, impulse-control, factitious, developmental, learning disorders; violent behavior; mental retardation > 616.858 4 Disorders of impulse control; homicidal and suicidal behavior / Compulsive behavior
Divisions: Fakultas Kedokteran > Pendidikan Dokter
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 29 May 2020 13:25
Last Modified: 20 Oct 2021 12:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/168013
[thumbnail of Rizqi Bagus Setyo Prawiro.pdf]
Preview
Text
Rizqi Bagus Setyo Prawiro.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item