An Effort To Increase Student Interest In Learning English Using Short Film As Instructional Media

-, Yudoro (2018) An Effort To Increase Student Interest In Learning English Using Short Film As Instructional Media. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Minat memainkan peran penting dalam proses pembelajaran. Tanpa minat, siswa tidak dapat menguasai pelajaran yang diberikan oleh guru. Seorang siswa yang sangat tertarik akan fokus pada materi yang sedang dipelajari. Film adalah media hiburan yang dapat digunakan sebagai alat dan solusi yang baik untuk menumbuhkan minat belajar siswa. Syahrudin (2010) mengemukakan pernyataan dari Sujana & Rivai (1991) yang menyarankan tentang penggunaan film dalam pendidikan dan pengajaran di kelas adalah sangat berguna atau bermanfaat, terutama untuk mengembangkan pikiran dan pendapat siswa, meningkatkan memori pembelajaran, mengembangkan kekuatan fantasi siswa, menumbuhkan minat dan motivasi dalam mempelajarinya. Peneliti ingin melakukan penelitian tindakan kelas dengan tujuan untuk menciptakan inovasi dan terobosan baru dalam upaya untuk meningkatkan minat siswa dalam belajar bahasa Inggris. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan film pendek sebagai media pembelajaran audio visual. Dalam penelitian ini, pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan beberapa instrumen, yaitu pengisian kuesioner (angket ARCS), lembar observasi, catatan lapangan, dan lembar wawancara. Hasil dari data kuantitatif yang diperoleh dari kuesioner ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) menunjukkan bahwa kategori Attention memiliki angka signifikan sebesar 0,45. Dalam kategori Relevansi, angka signifikan adalah 0,67. Dalam kategori Kepercayaan Diri, angka signifikan adalah 0,50. Dalam kategori Kepuasan, telah menunjukkan angka 0,68. Hasil ini diperoleh dari perhitungan dengan menggunakan rumus Cronbach Alpha yang menggunakan koefisien rata-rata yaitu sebesar 0,5 (Juliandi, 2008). Selanjutnya data kualitatif yang diperoleh dari lembar observasi yang terdiri dari kategori pertanyaan, menjawab, dan mengerjakan tugas. Jumlah siswa yang berpartisipasi pada pertemuan pertama adalah 11 orang, pertemuan kedua adalah 30 orang, pertemuan ketiga adalah 19 orang, dan pada pertemuan keempat adalah 35 orang. Perhitungan jumlah angka yang diperoleh dari observasi didasarkan pada standar kriteria keberhasilan sebesar minimal 20 dari 34 siswa. Hasil yang didapat dari catatan lapangan dan wawancara juga menunjukkan bahwa aktivitas para siswa adalah sesuai dengan tujuan yang diinginkan Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa tingkat minat belajar siswa cukup tinggi. Kedua, minat siswa juga meningkat. Namun, masih ada beberapa siswa yang belum aktif di kelas karena berbagai alasan. Namun demikian, semua siswa telah mampu menunjukkan antusiasme dan kinerja terbaik dalam kegiatan pembelajaran selama penelitian.

English Abstract

Interest plays an important role in learning process. Without interest, the students cannot master the lessons given by teacher. A student who have great interest will focus on the material being studied. Film is a medium of entertainment which could be used as a good tool and good solution to cultivate student’s interest in learning. Syahrudin (2010) cited from Sujana & Rivai (1991) suggested about the use of films in teaching and learning is very useful or beneficial, especially to develop the minds and opinions of the students, increase the memory of the lesson, develop the power of fantasy, foster the interest and motivation to learn. Researcher wants to conduct classroom action research with the aim of creating innovation and new breakthrough as an effort to increase the students’ interest in English learning. This research was conducted using the short film as an audio visual learning media. In this research, data collection was done through the use of several instruments, namely questionnaire filling (ARCS questionnaire), observation sheets, field notes, and interview sheets. The results of the quantitative data obtained from the ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) questionnaire showed that the Attention category has significant number of 0.45. In the Relevance category, the significant number was 0.67. In the Confidence category, the significant number was 0.50. In the Satisfaction category, it has shown a number of 0.68. This result was obtained from the calculation using the Cronbach Alpha formula, by using the average coefficient that is equal to 0,5 (Juliandi, 2008). Further the qualitative data obtained from observation sheet revealed in the category of questioning, answering, and doing the tasks, the total number of students participating in the first meeting was 11 people, 30 people at the second meeting, the third meeting was 19 people, and at the fourth meeting was 35 people. The calculation of the amount of number obtained from observation is based on the criteria of success 20 from 34 students. Regarding the results obtained from field notes and interviews it is also shown that the activity of the students were in accordance with the desired goals. It can be concluded that the interest level of student learning is quite high. Second, students’ interest was also improved. It can be seen from almost all of the students had been able to show enthusiasm and best performance in learning activities during the research. Thus, short film can be used as an effective learning media in helping students to absorb the learning material that presented in the classroom. For the English teachers, it is recommended to use short film to enhance the students’ interest in learning English. For further researcher, it is recommended to make a better planning in the lesson plan. Researcher also suggested to create a kind of variation and better techniques in conducting research to increase student interest

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/314/051806675
Uncontrolled Keywords: interest, short film, ARCS, English learning, minat, film, ARCS, observasi
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.55 Standard British spelling and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 04 Nov 2019 02:00
Last Modified: 22 Oct 2021 03:48
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166752
[thumbnail of YUDORO.pdf]
Preview
Text
YUDORO.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item