Word Formation Processes In Kendarinese Indonesian Dialect: A Case Study Of Two Kendarinese

Adhitya, Try (2018) Word Formation Processes In Kendarinese Indonesian Dialect: A Case Study Of Two Kendarinese. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam berkomunikasi, terdapat suatu situasi dimana Bahasa yang sama yang diucapkan sekelompok orang di suatu daerah mengalami modifikasi di daerah yang lain. Salah satu contoh dari fenomena tsb adalah Bahasa Indonesia yang gunakan dengan dialek Kendari. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk menganalisa proses pembentukan kata dalam dialek Bahasa Indonesia Kendari. Terdapat 3 rumusan masalah yang diajukan penulis: (1) Tipe proses pembentukan kata apa saja yang terdapat di dialek Bahasa Indonesia Kendari; (2) Apakah makna dari kata yang diperoleh pada dialek Bahasa Indonesia Kendari; (3) Apa tipe proses pembentukan kata yang paling banyak didapatkan pada dialek Bahasa Indonesia Kendari. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk menjawab rumusan masalah. Data dari penelitian ini diambil dari ungkapan yang diproduksi oleh 2 warga Kendari yang mengandung dialek Bahasa Indonesia Kendari. Berdasarkan tipe proses pembentukan kata yang diusulkan oleh Yule (2006) dan Alwasilah (1994), terdapat 45 terminologi yang dapat dikalsifikasikan ke Sembilan tipe proses pembentukan kata. Penelitian ini menunjukan bahwa proses derivasi dan peminjaman adalah proses yang paling sering digunakan dengan 9 terimonologi yang didapatkan disetiap proses tsb, 7 terminologi pada proses pencampuran, 5 terminologi dalam pengulangan, 5 terminologi dalam potongan, 3 terminologi dalam perubahan, 2 terminologi dalam penciptaan kata baru, 2 terminologi dalam gabungan, dan 3 terminologi dalam proses yang terdiri dari banyak bagian. Penulis berharap bahwa peneliti selanjutnya yang akan melakukan penelitian serupa dalam proses pembentukan kata untuk memperluas jangkauan analisisnya dengan menggabungkan aspek linguistik lainnya serta menggunakan objek yang berbeda untuk memberikan kontribusi yang lebih dalam pada bidang linguistik.

English Abstract

In communication, there is a situation where the same language spoken by a group of people in one area undergoes modification in the other area. As a result, miscommunication would emerge unintentionally. One of the examples of this phenomenon is Bahasa Indonesia spoken in Kendarinese dialect. Therefore, this study was conducted to analyze the word formation processes in Kendarinese Indonesian dialect. There are three problems of the study that are proposed by the writer: (1) What types of word formation processes found in Kendarines Indonesian dialect; (2) What are the meaning of the derived words found in Kendarinese Indonesian dialect; (3) What type of word formation processes that is most frequently appear in Kendarinese Indonesian dialect. This study employed qualitative approach in order to answer the research problems. The data of this study were the utterances produced by two Kendarinese which contained Kendarinese Indonesian dialect. Based on the types of word formation processes proposed by Yule (2006) and Alwasilah (1994), there were 45 terms that can be classified into nine word formation processes. This study revealed that derivation and borrowing are the most frequently used processes with 9 terms found in each process, 7 terms in blending, 5 terms in reduplication, 5 terms in clipping, 3 terms in conversion, 2 terms in coinage, 2 terms in compounding, and 3 terms in multiple processes. The writer hopes the further researchers who conduct similar study on word formation processes to wider their scope of analysis by mixing others linguistic aspect and use different objects in order to give more contribution to the study of linguistics.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/461/051812200
Uncontrolled Keywords: Variasi Bahasa, Proses Pembentukan Kata, Dialek Bahasa Indonesia Kendari/ Language Variety, Word Formation Processes, Kendarinese Indonesian Dialect.
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.226 Malayo-Polynesian languages of celebes (Sulawesi) > 499.226 2 Bugis (Buginese)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 23 Oct 2019 07:05
Last Modified: 17 Jun 2022 02:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166640
[thumbnail of Try Adhitya.pdf] Text
Try Adhitya.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item