A Multimodal Discourse Analysis Of Views On Middle Eastern Muslim Women Depicted In The Nike Online Commercial

Latifah,, Zulfa Nurul (2018) A Multimodal Discourse Analysis Of Views On Middle Eastern Muslim Women Depicted In The Nike Online Commercial. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Munculnya media digital baru membuat masyarakat menggunakan kombinasi semiotik atau multimodalitas yang sangat kompleks dalam kehidupan sehari-hari. Salah satu media digital baru yang menggunakan kekayaan semiotik adalah komersial online. Peneliti melakukan analisis wacana multimodal pandangan terhadap wanita Muslim Timur Tengah yang digambarkan di komersial online Nike. Terdapat dua masalah yang harus dipecahkan dalam penelitian ini, yaitu: (1) bagaimana kekayaan semiotik pada komersial online Nike membentuk arti; (2) pesan apa yang dibawa oleh pengiklan Nike kepada penonton dalam membangun pandangan terhadap wanita Muslim Timur Tengah. Kedua masalah penelitian dijawab menggunakan teori tata bahasa visual dari Gunther Kress dan Theo van Leeuwen (2006). Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif karena ditandai dengan tujuannya yang berhubungan dengan pemahaman beberapa aspek kehidupan sosial, dan dengan metodenya menghasilkan kata-kata daripada angka-angka sebagai data untuk analisis. Peneliti mengambil salah satu komersial online Nike yang terbaru di tahun 2017. Komersial tersebut diambil dari saluran YouTube NikeWomen. Penelitian ini mengungkap bahwa pandangan Nike terhadap wanita Muslim Timur Tengah pada komersial online Nike ditentukan oleh interaksi antara berbagai macam modalitas untuk membentuk tiga jenis makna: makna representasi, makna interaktif dan makna komposisi. Merujuk pada makna-makna tersebut, peneliti juga menemukan pesan yang dibawa oleh pengiklan Nike. Penelitian ini menyimpulkan bahwa kedua unsur visual dan unsur verbal berkontribusi untuk memahami isi dari komersial online tersebut dan membantu penonton untuk lebih kritis mengenai maksud dari Nike. Peneliti menyarankan kepada peneliti yang akan datang untuk mencari jenis komersial yang berbeda. Akan lebih baik untuk melakukan analisis terpadu dengan cara mengombinasikan aspek linguistik dan non-linguistik. Dengan demikian, fokus dari penelitian selanjutnya akan dilakukan secara merata pada analisis verbal, visual dan audial.

English Abstract

The rise of new digital media makes people use very complex semiotic combinations or multimodalities in daily life. One of new digital media that uses many semiotic resources is an online commercial. The researcher conducted a multimodal discourse analysis of views on Middle Eastern Muslim women depicted in the Nike online commercial. There are two problems to be solved in the study, namely: (1) how do semiotic resources in the Nike online commercial make meaning; (2) what messages are carried by the Nike advertiser to the viewers in constructing views on Middle Eastern Muslim women. Both problems of the study are answered by using Gunther Kress and Theo van Leeuwen’s theory of visual grammar (2006). This study uses qualitative approach because it is characterized by its aims which relate to understanding some aspect of social life, and its methods generate words rather than numbers as data for analysis. The researcher took one of the most recent Nike online commercial in 2017. It was taken from NikeWomen YouTube channel. This study reveals that Nike’s views towards Middle Eastern Muslim women in the Nike online commercial are determined by the interaction among various modalities to make three kinds of meaning: representational, interactive and compositional. Referring to those meanings, the researcher also found the messages carried by the Nike advertiser. This study concludes that both visual and verbal analysis contribute to understanding the content of the online commercial and helping the viewers to be more critical about the Nike’s intention. The researcher suggests to the future researchers to find different types of commercial. It will be better to conduct an integrated analysis by combining linguistic and non-linguistic aspects. Thus, the focus of the next studies will be equally put on verbal, visual and audial analysis.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/68/051804780
Uncontrolled Keywords: : analisis wacana multimodal, tata bahasa visual, Nike.Inc,multimodal discourse analysis, visual grammar, Nike.Inc.
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 01 Nov 2019 07:05
Last Modified: 22 Oct 2021 02:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166567
[thumbnail of ZULFA NURUL LATIFAH.pdf]
Preview
Text
ZULFA NURUL LATIFAH.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item