Intertextual Techniques Found In Indonesian Food And Beverage Tv Advertisements From 2014 Until 2018

Ramsyana, Nisa (2018) Intertextual Techniques Found In Indonesian Food And Beverage Tv Advertisements From 2014 Until 2018. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mencari teknik-teknik intertekstual yang ditemukan dalam iklan TV makanan dan minuman Indonesia pada tahun 2014 hingga 2018. Teori intertektualitas oleh Xin Bin (2000) digunakan peneliti untuk mencapai tujuan penelitian. Metode penelitian kualitatif penelitian ini dan sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah berbagai iklan TV makanan dan minuman Indonesia yang mengandung teknik-teknik intertekstual mulai tahun 2014 hingga 2018. Atas dasar hasil analisa, ditemukan bahwa iklan TV makanan dan minuman Indonesia menggunakan tiga tipe dari teknik-teknik intertekstual: quotation, parody, dan allusion. Dalam penelitian ini, parody adalah yang paling umum digunakan, diikuti oleh allusion, dan quotation. Mengenai makna yang dimaksudkan dari penggunaan teknik intertekstual, ditemukan bahwa penggunaan teknik-teknik intertekstual dalam iklan TV makanan dan minuman bergantung pada dialog di dalam iklan. Iklan TV yang mengandung teknik intertekstual parody digunakan untuk menarik perhatian konsumen, untuk mempertahankan minat mereka, dan meningkatkan daya ingat. Iklan TV yang mengandung teknik intertektual berupa allusion digunakan untuk membuat produk menjadi lebih menarik dan menyenangkan karena referensi sesuatu yang dapat membuat pandangan terealisasi dan langsung segera tertarik terhadap produk yang ditampilkan dalam iklan. Sementara itu, iklan TV menggunakan quotation disebabkan karena hal ini adalah cara yang sangat efektif untuk digunakan dalam rangka mewujudkan intertekstualitas dalam iklan dan juga untuk membantu mencapai sasaran iklan dengan cara yang singkat dan menarik sehingga penonton iklan menjadi lebih tertarik. Disarankan kepada peneliti-peneliti selanjutnya yang tertarik untuk meneliti topik penelitian yang sama agar memilih objek penelitian lain seperti iklan cetak dan teori lain dari teknik-teknik intertekstual dan menginvestigasi makna tersirat dari teknik-teknik intertekstual dalam ruang lingkup studi yang berbeda.

English Abstract

This research aims to find out intertextual techniques found in Indonesian food and beverage TV advertisements from 2014 until 2018. The theory of intertextual by Xin Bin (2000) is used by the researcher to reach the research objective. This research uses a qualitative research method and the data source uses in this study are various Indonesian food and beverages TV advertisements containing intertextual techniques from 2014 until 2018. On the basis of data analysis, it is found that Indonesian food and beverage TV advertisements used three types of intertextual techniques: parody, quotation and allusion. In this research, parody was commonly used, followed by allusion, and quotation. Regarding to the intended meaning of the use of intertextual techniques, it is found that the use of intertextual techniques in food and beverage TV advertisements depends on the advertisement’s dialogue. The TV advertisements containing intertextual techniques parody are used to attract the attention of the consumers, hold their interest, and improve recall. The TV advertisements containing intertextual techniques allusion are used to make products become more interesting and fun because of referencing something that can make the viewers realize and be interested in the products shown in the advertisements. Meanwhile, TV advertisements that use quotation because it is a very effective way to be used in order to realize intertextuality in advertising and also to help achieving the advertising goal in a concise and make the viewers of the advertisements interested. It is suggested that the next researchers who are interested in conducting similar research topic to choose other objects of the study such as printed advertisements and other theories of intertextual techniques and to investigate the intended meaning of the use of intertextual techniques.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/279/051806640
Uncontrolled Keywords: Intertextuality, Quotation, Parody, Allusion, TV Advertisements
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 641 Food and drink
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 25 Oct 2019 02:35
Last Modified: 21 Apr 2022 07:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166504
[thumbnail of Nisa Ramsyana.pdf] Text
Nisa Ramsyana.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item