Myth of Ideal City Constructed on Meikarta Television Commercials.

Maylasari, Putri (2018) Myth of Ideal City Constructed on Meikarta Television Commercials. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mitos membentuk gaya hidup dan tren dalam masyarakat melalui komunikasi sehari-hari di media, film, mode, musik, dan iklan. Iklan televisi, yang merupakan jenis iklan dalam televisi, dipilih sebagai objek studi penelitian yaitu iklan televisi Meikarta. Mengacu pada iklan sebagai sistem tanda, penelitian ini menggunakan pendekatan Semiotik yang diusulkan oleh Roland Barthes untuk menafsirkan mitos tentang fasilitas, sistem keamanan, dan kota ideal yang ditemukan dalam iklan Meikarta berjudul “Aku Ingin Pindah ke Meikarta” dan “Reborn”. Data dikumpulkan dengan menonton dan mengamati Iklan Televisi Meikarta dan menganalisanya dengan menggunakan konsep Mitologi Barthes. Penelitian ini mengungkapkan bahwa iklan televisi Meikarta menyampaikan mitos kepada penonton tentang bagaimana kota yang ideal seharusnya. Meikarta dengan semua fasilitas modern, sistem keamanan, dan imajinasi dari kota ideal yang akan menjamin kesejahteraan masyarakat dan menyiratkan gaya hidup modern bagi orang-orang yang tinggal di sana. Peneliti berikutnya dapat melakukan penelitian lebih lanjut untuk iklan Meikarta dengan menggunakan teori Semiotik, seperti semiotika Peirce, untuk mengklasifikasikan indeks, ikon, dan simbol dalam iklan.

English Abstract

Myth shapes the lifestyle and trend in society through daily communication in media, film, fashion, music, and commercials. Television commercial, a type of an advertisement on television, is chosen as the object study of the study namely Meikarta television commercials. Referring to the advertisement as a sign system, this study employs Semiotic approach proposed by Roland Barthes to interpret the myth of facilitites, security system, and ideal city found in Meikarta commercials entitled “Aku Ingin Pindah ke Meikarta” and “Reborn”. The data are collected by watching and observing the Meikarta Television Commercials and analyzing them by using Barthes’ concept of Mythology. This study revealed that Meikarta television commercials convey a myth to the audience of how the ideal city should be like. Meikarta with all the modern facilities, security system, and imagination of an ideal city that will guarantee the society wellbeing and imply the modern lifestyle for people who live there. The next researcher can do the further research to the Meikarta advertisement by using Semiotic theory, such as Peircean semiotic, to classify index, icon, and symbol in the commercials.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/175/051806466
Uncontrolled Keywords: Modern, Perkotaan, Barthes, Mitos, Denotasi, Konotasi, Aku Ingin Pindah ke Meikarta, Iklan Televisi-Modern, Urban, Barthes, Myth, Denotation, Connotation, Aku Ingin Pindah ke Meikarta, Television Commercial.
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 04 Nov 2019 02:13
Last Modified: 17 May 2022 08:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166240
[thumbnail of Putri Maylasari.pdf] Text
Putri Maylasari.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item