Peircean Modes of Sign in Oreo Canada Wonderfilled (full TV commercial).

Fakhrunisa, Ning (2018) Peircean Modes of Sign in Oreo Canada Wonderfilled (full TV commercial). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Oreo Wonderfilled adalah salah satu proyek iklan populer dari Oreo Company untuk memperkenalkan berbagai sisi produk. Ada banyak versi untuk Oreo Wonderfilled, dan kebanyakan dari mereka menggunakan cerita remake untuk mempresentasikan produk. Khususnya dalam iklan Oreo Canada Wonderfilled tidak hanya menampilkan satu cerita, tetapi tiga cerita. Semua cerita remake dalam iklan ini berfokus pada karakter buruk. Selain itu, iklan tampaknya sengaja menghadirkan tiga cerita untuk menyampaikan pesan iklan. Oleh karena itu struktur Oreo Canada Wonderfilled dan cerita remake yang menjadikan iklan ini sebagai objek penelitian ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan semiotik dari Peirce yang khususnya menggunakan teori macam – macam sign untuk menganalisa stuktur lengkap dari tanda yang ada di Oreo Canada Wonderfilled. Penulis juga menggunakan konsep mise en sccene unntuk menyokong analisa. Hasil dari penelitian ini adalah penggambaran tanda symbolic di iklan ini lebih banyak penggunaannya. Dan yang paling sedikit digunakan adalah tanda ikon dan tanda indeks. Dengan kata lain aspek modality di iklan Oreo Kanada Wonderfilled Antem mempunyai kapasitas yang rendah. Untuk penelitian lebih lanjut penulis menyarankan untuk menganalisa tentang makna ideologis, karena penelitian ini dapat dilanjutkan ke mistikal analisis dari Roland Barthes.

English Abstract

Oreo Wonderfilled is one of popular advertisement projects from Oreo Company to introduce the product of sandwich cookies namely Oreo. There are a lot of versions of Oreo Wonderfilled advertisement, and most of them use a remake story to present the product. The object of this study is Oreo Canada Wonderfilled advertisement which are composed of three stories. All remake stories in this advertisement focus on bad characters. The composition of those remake stories is one among other reasons why this advertisement seems complex in conveying its meaning. Therefore the structure of Oreo Canada Wonderfilled, composed of three remake stories, is taken as the object of this study. This study uses Semiotic approach by Peirce specifically by applying Peircean theory about modes of signs to analyze the complete structure of sign in Oreo Canada Wonderfilled. In addition the writer also uses mise en scene concept to support the analysis. The result of this study is that symbolic mode of sign is more dominantly used in this advertisement. The less frequently used are iconic signs and indexical signs. In other word the modality aspect in Oreo Canada Wonderfilled Anthem Advertisement is lower. For further research, the writer suggests to get deeper in the analysis of ideological meaning (mythical meaning) since this study can be continued to as kind of analysis coined by Roland Barthes.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/206/051806493
Uncontrolled Keywords: semiotika, macam – macam tanda, dan iklan-Semiotic, Modes of signs, and Advertisemment
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 22 Oct 2019 07:09
Last Modified: 17 May 2022 07:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166202
[thumbnail of Ning Fakhrunisa.pdf] Text
Ning Fakhrunisa.pdf

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item