Apritama, Bobi (2018) Penerapan Pemungutan Pajak Bagi Pengusaha Hotel Terhadap Aplikasi Online (Studi Pada Badan Keuangan Daerah Kota Batu). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bisnis pariwisata semakin tumbuh dan berkembang di Indonesia khususnya Kota Batu yang merupakan tujuan (destinasi) pariwisata. Salah satu perusahaan online yang bergerak di bidang jasa kamar hotel adalah Traveloka.com. Terdapat sekitar 668 hotel yang tersedia dalam traveloka di Kota Batu. Berdasarkan fenomena yang telah dijelaskan sebelumnya dimana terdapat banyak hotel yang bekerjasama dengan Traveloka di Kota Batu sehingga berpotensi pada ekstensifikasi penerimaan pajak dari sektor aplikasi online. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana mekanisme pemungutan pajak pada hotel di Kota Batu dan mekanisme pemungutan pajak hotel jika di terapkan oleh Badan Keuangan Daerah Kota Batu pada aplikasi online. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode fenomenologi, dengan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini mengacu pada teknik analisis data model interaktif menurut Matthew B. Miles & A. Michael Huberman. Analisis data antara lain tahap pengumpulan data, tahap reduksi data, tahap display data, tahap penarikan kesimpulan/verifikasi. Fokus penelitian ini adalah mekanisme pemungutan pajak hotel pada Badan Keuangan Daerah Kota Batu dan mekanisme penerapan pemungutan pajak bagi pengusaha hotel aplikasi online di Kota Batu. Kesimpulan berdasarkan hasil penelitian ini adalah terdapat perbedaan persepsi pemungutan pajak hotel di Kota Batu antara hotel kecil dan hotel menengah keatas. Namun alur pemungutan pajak hotel kecil belum sesuai dengan Peraturan Daerah No. 5 Tahun 2010 tentang pajak hotel, sedangkan alur pemungutan pajak hotel menengah keatas sudah sesuai dengan Peraturan Daerah No. 5 Tahun 2010 tentan pajak hotel. Tidak ada perbedaan mekanisme penerapan pemungutan secara offline dan online. Omzet setiap bulanlah yang menjadi acuan dalam pemungutan pajak. Pengusaha hotel Kota Batu setuju jika pemungutan pajak diterapkan secara terpisah baik offline dan online. Kesalahan penafsiran hotel kecil online menimbulkan potensi pajak sebesar Rp. 1.430.271.926 per tahun. Jika kebijakan pembedaan pemungutan pajak hotel dari penghasilan offline dan online diterapkan di Indonesia harus ada kesinambungan antara peraturan pemerintah pusat dan pemerintah daerah tentang Online Travel Agent (OTA).
English Abstract
Tourism businesses are increasingly growing and developing in Indonesia, especially Batu City, which is a tourism destination. One of the online companies engaged in hotel room services is Traveloka.com. There are around 668 hotels available in traveloka in Batu City. Based on the phenomenon previously explained where there are many hotels that collaborate with Traveloka in Batu City, it has the potential to extend tax revenue from the online application sector. This study aims to describe how the tax collection mechanism at hotels in Batu City and the hotel tax collection mechanism if applied by the Batu City Regional Finance Agency on an online application. This study uses a qualitative approach with phenomenological methods, with data collection techniques using interviews and documentation. Data analysis techniques in this study refer to interactive model data analysis techniques according to Matthew B. Miles & A. Michael Huberman. Data analysis includes data collection stage, data reduction stage, data display stage, conclusion drawing / verification. The focus of this research is the hotel tax collection mechanism at the Batu City Regional Finance Agency and the mechanism for applying tax collection for hotel users online applications in Batu City. The conclusion based on the results of this study is that there are differences in perceptions of hotel tax collection in Batu City between small and medium and upper hotels. But the flow of small hotel tax collection has not been in accordance with Regional Regulation No. 5 of 2010 concerning hotel taxes, while the middle and upper hotel tax collection lines are in accordance with Regional Regulation No. 5 of 2010 regarding hotel tax. There is no difference between offline and online collection mechanism. Monthly turnover is the reference in tax collection. Batu City hoteliers agree that tax collection is applied separately both offline and online. The misinterpretation of online small hotels creates a tax potential of Rp. 1,430,271,926 per year. If the policy of differentiating hotel tax collection from offline and online income is applied in Indonesia, there must be continuity between central government and local government regulations regarding Online Travel Agent (OTA).
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIA/2018/1056/051900319 |
Uncontrolled Keywords: | Pajak, Pemungutan Pajak Daerah, Pajak Hotel Tax, Local Tax Collection, Hotel Tax |
Subjects: | 300 Social sciences > 336 Public finance > 336.2 Taxes > 336.22 Real property taxes > 336.225 Specific kinds of real property |
Divisions: | Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 06 Aug 2019 01:51 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 03:34 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166041 |
![]() |
Text
Bobi Apritama.pdf - Published Version Download (33MB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_lightbox)
lightbox.jpg Download (21kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_preview)
preview.jpg Download (9kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_medium)
medium.jpg Download (2kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_small)
small.jpg Download (1kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |