Tantra, Resta Ardian Widya (2017) Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar (Studi Kasus Di SDN Mojoroto 1 dan SDN Sukorame 2 Kota Kediri). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kondisi pendidikan di Indonesia yang kurang baik. Data UNESCO tahun 2015 tentang peringkat Indeks Pembangunan Manusia menunjukkan dari 187 negara di dunia, Indonesia menempati urutan ke 110 pada tahun 2014 dengan nilai 68,4%. Bahkan di tingkat ASEAN, kualitas IPM Indonesia masih di bawah rata-rata dengan menempati posisi keempat. Pemerintah, dari pusat hingga ke daerah berupaya untuk meningkatkan mutu pendidikan dengan membuat kebijakan dan strategi di berbagai jenjang, khususnya sekolah dasar yang dianggap sebagai jenjang paling penting dalam membentuk karakter dan budi pekerti anak didik. Jenis penelitian yang digunakan adalah qualitative research dengan pendekatan studi kasus. Fokus penelitian bertujuan untuk mengetahui mutu pendidikan dan strategi dalam meningkatkan mutu pendidikan di SDN Mojoroto 1 dan SDN Sukorame 2 Kota Kediri. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tiga cara yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisi data yang digunakan adalah studi kasus jamak. Tahapan pertama yang dilakukan adalah pengumpulan data di kedua obyek penelitian, tahapan kedua adalah penulisan kasus individual untuk menjodohkan pola, dan tahapan terkahir adalah analisis lintas kasus untuk membandingkan temuan-temuan yang dihasilkan dari seluruh kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mutu pendidikan di kedua sekolah dasar cukup baik sesuai dengan 8 poin standar nasional pendidikan yang dikeluarkan kementrian pendidikan dan kebudayaan, perbedaanya adalah SDN Mojoroto 1 lebih unggul di bidang non akademik dan SDN Sukorame 2 di bidang akademik. Sedangkan strategi peningkatan mutu pendidikan yang dilakukan sekolah mengacu pada keunggulan masing-masing. Strategi sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan yang dibahas dalam penelitian ini meliputi prestasi anak didik, kompetensi guru, sarana dan prasarana serta partisipasi masyarakat yaitu pada SDN Mojoroto 1 dan SDN Sukorame 2 .
English Abstract
This research is motivated by the condition of education in Indonesia is not good. The UNESCO data of 2015 on Human Development Index rating shows that from 187 countries in the world, Indonesia ranks 110th in 2014 with a value of 68.4%. Even at the ASEAN level, the quality of Indonesia's HDI is still below the average by occupying the fourth position. The government, from central to regional, seeks to improve the quality of education by making policies and strategies at various levels, especially primary schools that are considered as the most important level in shaping the character and character of the students. The type of research used is qualitative research with case study approach. The research focus is to know the quality of education and strategy in improving the quality of education in SDN Mojoroto 1 and SDN Sukorame 2 Kediri. Data collection techniques were conducted in three ways: observation, interview and documentation. The data analysis used is a multiple-case study. The first step is to collect data on both objects of research, the second stage is the writing of individual cases to match the pattern, and the last stage is a cross-case analysis to compare findings generated from all cases. The results showed that the quality of education in both elementary schools is good enough in accordance with the 8 points of national education standards issued by the ministry of education and culture, the difference is SDN Mojoroto 1 is superior in the non academic field and SDN Sukorame 2 in the academic field. While the strategy of improving the quality of education conducted by schools refers to their respective advantages. School strategies in improving the quality of education discussed in this study include student achievement, teacher competence, facilities and infrastructure as well as community participation that is SDN Mojoroto 1 and SDN Sukorame 2.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIA/2017/1358/051804440 |
Uncontrolled Keywords: | mutu pendidikan, strategi, sekolah dasar-quality of education, strategy, primary school |
Subjects: | 300 Social sciences > 378 Higher education (Tertiary education) > 378.1 Organization and activities in higher education > 378.19 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students, curricula > 378.198 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students (Students) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 19 Sep 2019 04:02 |
Last Modified: | 25 Oct 2021 04:33 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/165623 |
Preview |
Text
Resta Ardian Widya Tantra.pdf Download (5MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |