Istiana, Annisa Nur (2018) Analisis Kualitas Pelayanan Pada Penerapan Program E-tax Atas Wajib Pajak Restoran (Studi Kasus Pada Badan Pelayanan Pajak Daerah Kota Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kualitas pelayanan perpajakan pada penerapan program pajak e-tax sebagai sarana pelaporan dan pembayaran pajak daerah pada jenis pajak restoran di BPPD Kota Malang yang dianalisis menggunakan indikator dari Prinsip pelayanan publik berdasarkan UU No 25 Tahun 2009 dalam PerMenPANRB Nomor 17 tahun 2017 dan indikator kualitas pelayanan perpajakan menggunakan indikator yang dikemukakan oleh Zeithaml, Parasuraman dan Berry dalam Subarsono (2006:145). Penelitian ini menggunakan analisis diskriptif kualitatif dan analisis data menggunakan analisis data yang dikemukakan oleh Miles dan Huberman. Indikator yang dapat dipenuhi dalam pelaksanaan program e-tax yang dianalisis menggunakan indikator dari Prinsip pelayanan publik berdasarkan UU No 25 Tahun 2009 dalam PerMenPANRB No.17 tahun 2017 diantaranya transparansi/transparency, partisipasi/participation, dan berdayaguna/useful. Sedangkan indikator yang sepenuhnya belum dapat dipenuhi diantaranya keadilan/fairness, akuntabilitas/accountability, dan aksesibilitas/accessibility. Beberapa faktor eksternal yang menghambat proses pemenuhan dari indikator tersebut diantaranya belum adanya peraturan dan SOP, keadaran dari wajib pajak, gangguan sistem, pembaharuan dan penambahan jumlah alat e-tax. Indikator yang dapat dipenuhi dalam pelaksanaan program e-tax yang dianalisis menggunakan indikator dari kualitas pelayanan publik berdasarkan Zeithaml, Parasuraman dan Berry dalam Subarsono (2006:145) diantaranya tangibles/bukti fisik, assurance/jaminan, dan empathy/perhatian. Sedangkan indikator yang sepenuhnya belum dapat dipenuhi yaitu responsiveness/daya tanggap dan reliability/reliabilitas. Beberapa faktor-faktor eksternal yang menghambat proses pemenuhan dari beberapa indikator tersebut diantaranya sistem/jaringan yangvii mengalami gangguan, dan kondisi SDM baik dari wajib pajak maupun SDM BPPD dan BRI
English Abstract
The tax service quality as the implementation of e-tax program, means as a report and payment of local taxes such as restaurant tax in BBPD Malang which is analyzed though Indicator from public service principle based on Undang-undang No. 25 Tahun 2009 in PerMenPANRB Nomor 17 tahun 2017 and quality indicators of tax service using indiacators proposed by Zeithaml, Parasuraman, and Berryn in Subarsono (2006:145). Descriptive Qualitative analysis implemented on this study, and data analysis using analysis proposed by Miles and Huberman. Indicators that can be fulfilled as the implementation of e-tax program analyzed using indicators of public service principles based on Hukum No. 25 of 2009 in PerMenPANRB No.17 of 2017 involving some factors such as transparency, participation, and its useful. Meanwhile the indicators that can not be fully intender are fairness, accountability and accessibility. Some external factors that hinder the fulfillment of these indicators include no regulation and SOP, taxpayer awareness, system disruption, renewal and the addition of the number of e-tax tools. The indicators that can be required in the implementation of the e-tax program analyzed using indicators of the quality of public services based on Zeithaml, Parasuraman and Berry in Subarsono (2006: 145) are tangibles, assurance, attention. While the indicators that can not match are responsiveness / responsiveness and reliability / reliability. Some external factors that hinder the fulfillment of some of the indicators are disrupted systems / networks, and human resources conditions both from taxpayers and BPPD and BRI human resources.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIA/2018/804/051809572 |
Uncontrolled Keywords: | Kualitas pelayanan, e-tax, wajib pajak restoran-quality service, e-tax, restaurant taxpayer |
Subjects: | 300 Social sciences > 336 Public finance > 336.2 Taxes |
Divisions: | Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 26 Mar 2019 06:03 |
Last Modified: | 23 Oct 2021 06:23 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/162139 |
![]() |
Text
Annisa Nur Istiana.pdf Download (3MB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_lightbox)
lightbox.jpg Download (18kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_preview)
preview.jpg Download (7kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_medium)
medium.jpg Download (2kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_small)
small.jpg Download (1kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |