Participatory Budgeting Process in a Public Service Organization (A Case Study at the Economic Faculty, the University of Brawijaya

Azriana, FarizaHanum (2011) Participatory Budgeting Process in a Public Service Organization (A Case Study at the Economic Faculty, the University of Brawijaya. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tujuan dari studi kasus ini adalah untuk mengeksplorasi proses proses penganggaran partisipatif dalam organisasi layanan publik, bernama fakultas ekonomi, Universitas Brawijaya (Feub). Untuk mendefinisikan masalah yang mungkin timbul selama proses menetapkan anggaran partisipatif di FeOB, dan untuk memberikan solusi yang tepat untuk masalah yang mungkin terjadi. Penelitian penelitian ini adalah penelitian kualitatif, dengan menggunakan metode studi kasus tunggal yang jelas, dan yang desainnya menggunakan berbagai sumber bukti. Data diambil dengan wawancara ke otoritas anggaran dan pelaksana anggaran FEOB, dan dengan menganalisis beberapa data dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa proses penganggaran partisipatif dalam FEEB terdiri dengan 6 langkah, (1) proses penetapan anggaran dimulai dari setiap badan, departemen dan bagian administrasi. Masing-masing SE akan menyiapkan proposal anggaran sesuai dengan kebutuhan IR. (2) Tubuh, Departemen, dan Bagian Administrasi N HOLD IR Rapat Anggaran Sendiri untuk Mengatasi Proposal untuk dibahas dalam Pertemuan Anggaran Tahunan Fakultas. (3) Setiap departemen dan kepala bagian Nirkan proposal IR yang merupakan hasil dari pertemuan anggaran IR, pada pertemuan anggaran tahunan Fakultas. (4) yang diusulkan anggaran dari masing-masing bagian SE adalah n ditinjau oleh dekan dan asisten dekan II untuk memutuskan anggaran yang disetujui disesuaikan dengan pendapatan yang ada dan potensi pendapatan yang ada di masa depan. (5) Hasil dari tinjauan ini adalah usulkan pada pertemuan anggaran tahunan universitas untuk evaluasi dan persetujuan dari universitas. (6) Anggaran yang disetujui oleh Universitas untuk Fakultas disebut Anggaran Pendapatan dan Pengeluaran Fakultas (Anggaran Pendapatkan Dan Belanja Fakultas / APBF). Sementara itu, masalah yang ditemukan dalam proses penganggaran ini adalah bahwa kembali masalah asimetri antara Otoritas Anggaran dan Pelaksana Anggaran, RE adalah kelonggaran anggaran di unit kerja FEEB, kembali kurangnya formalisasi dan legalitas standar pada proses penyisihan anggaran dan kembali adalah penundaan disbursing dana anggaran dari universitas. Saran penelitian ini diberikan kepada masalah penganggaran Feub adalah: (a) untuk mengatasi masalah asimetri informasi: dengan mengadopsi persepsi umum dan meningkatkan koordinasi yang lebih intensif antara otoritas anggaran dan unit anggaran, dengan meningkatkan kerja sama antara manajer fakultas, dan dengan berlatih Transparansi anggaran yang lebih baik. (B) Untuk mengatasi masalah kelonggaran anggaran: Dengan memprediksi rencana kerja yang lebih akurat di setiap unit kerja, dan dengan menetapkan anggaran plafon, dan dengan menciptakan dewan audit internal fakultas. (c) Untuk mengatasi masalah kurangnya formalisasi dan legalitas standar: dengan memaksakan jadwal khusus dan dengan memformalkan aturan penganggaran.

English Abstract

Purpose of this case study is to explore process of participatory budgeting process in public service organization, named Economic Faculty, University of Brawijaya (FEUB); to define problems that might arise during process of setting participatory budget in FEUB, and to give appropriate solution for problems that may occur. This study research is a qualitative research, by using single case study method which is explanatory, and whose design is using multi sources of evidence. data are taken by interview to budget authority and budget executors of FEUB, and by analyzing some documental data. result of this study shown that participatory budgeting process in FEUB comprise with 6 steps, (1) Budget setting process starts from each bodies, departments and administrative sections. Each of se will prepare budget proposals according to ir needs; (2) se bodies, departments, and administrative sections n hold ir own budget meeting to work out proposals to be discussed at faculty`s annual budget meeting; (3) Each departments and section heads n present ir proposals which are results of ir budget meetings, at faculty`s annual budget meeting; (4) proposed budgets from each of se sections are n reviewed by Dean and Assistant Dean II in order to decide an approved budget adjusted to existing revenue and potential of future existing revenue; (5) result of this review is n proposed at university`s annual budget meeting for evaluation and approval from university; (6) budget approved by University for Faculty is called Faculty`s Revenue and Expenditure Budget ( Anggaran Pendapatan dan Belanja Fakultas / APBF ). Meanwhile, problems found in this budgeting process is that re are asymmetry problems between budget authority and budget executors, re are budgetary slack in FEUB`s work units, re are lack of standardized formalization and legality on budget proposing process until budget finalization process and re are delays in disbursing of budget funds from University. suggestion of this study given to FEUB`s budgeting problems is: (a) To Overcome Information Asymmetry Problem: by adopting common perception and increasing more intensive coordination between budget authority and budget units, by improving cooperation between Faculty`s managers, and by practicing better budget transparency; (b) To overcome Budgetary Slack Problem: by predicting a more accurate work plan in each work units, and by setting ceiling budget, and by Creating a Faculty Internal Audit board; (c) To Overcome Problem of Lack of Standardized Formalization and Legality: by imposing a special schedule and by formalizing budgeting rules.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/658.154/AZR/p/041102354
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.1 Organization and financial management
Divisions: S2/S3 > Magister Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Depositing User: Endro Setyobudi
Date Deposited: 02 Aug 2011 14:03
Last Modified: 02 Aug 2011 14:03
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/159383
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item