Demand Analysis of Apple Pick Tour in Makmur Abadi Farmers Group, Batu, Indonesia

Pariasa, ImaniarIlmi (2014) Demand Analysis of Apple Pick Tour in Makmur Abadi Farmers Group, Batu, Indonesia. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Batu memiliki sektor agrowisata yang didukung oleh potensi alam. Makmur Abadi adalah salah satu kelompok tani di Tulungrejo yang menawarkan wisata petik apel dengan jumlah kunjungan yang meningkat setiap tahunnya. Tujuan dari penelitian adalah untuk mengetahui karakteristik pengunjung, faktor yang mempengaruhi tingkat kunjungan dan nilai konsumen surplus Makmur Abadi menggunakan pendekatan biaya perjalanan. Data primer dikumpulkan melalui wawancara dengan pengunjung pada bulan Juli hingga Agustus 2013 dan dianalisis menggunakan model regresi berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kareakter pengunjung didominasi oleh pengunjung dengan usia 31-40 tahun, 69 % adalah pria dan 31% adalah wanita dengan mayoritas berstatus telah menikah. Sebagian besar pengunjung adalah pegawai negeri dan pengusaha dengan rata-rata tingkat pendidikan mencapai sarjana/ diploma serta pendapatan per bulan sekitar Rp. 3.000.000 – Rp. 4.000.000, 83 % pengunjung hanya memiliki waktu luang sebanyak 2-5 hari per bulan dan mayoritas berasal dari pulau Jawa, Bali dan Sumatra. Faktor-faktor yang mempengaruhi tingkat kunjungan secara signifikan adalah pendapatan, waktu perjalanan menuju Makmur Abadi, waktu luang, status pernikahan, keinginan berkunjung kembali, infrastruktur dan persepsi pengunjung. Nilai konsumen surplus di wisata petik apel Makmur Abadi sebesar Rp. 2.584.390 per orang setiap tahun.

English Abstract

Agriculture tourism sector in Batu, Indonesia has strong potential with its natural environment. The Makmur Abadi farmers group is one of the farmer groups in Tulungrejo that offers apple pick tours. Visitors to Makmur Abadi have been increasing in recent years. This study aims to know visitors characteristics, factors that affect visit frequency and analyze the consumer surplus value of tourists in Makmur Abadi using travel cost method. The primary data was collected by interview with visitors of Makmur Abadi from July to August 2013 and was analyzed using multiple regression models. The results shows that the characteristics of visitors in Makmur Abadi are dominated by visitors who are aged around 31-40 years old, 69% respondents are males and 31% are females with most of the visitor`s had married. Most of the visitors have obtained the educational qualification of bachelor or diploma and most of the visitor`s occupation being government employees and entrepreneurs with personal income around Rp. 3,000,000 – Rp. 4,999,000 per month. 83% of the visitors have only 2-5 leisure periods per month and most of the visitors came from Java, Bali and Sumatra Islands. The factors that significantly affect visit frequency are income, travel time Makmur Abadi, leisure time, marital status, revisit, infrastructures, and perception. The consumer surplus in Makmur Abadi apple pick tour is Rp. 2,584,390 per year per person.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/338.479 1/PAR/d/041404450
Subjects: 300 Social sciences > 338 Production > 338.4 Secondary industries and services
Divisions: S2/S3 > Magister Ekonomi Pertanian, Fakultas Pertanian
Depositing User: Endro Setyobudi
Date Deposited: 19 Aug 2014 10:14
Last Modified: 19 Aug 2014 10:14
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/156031
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item