Winayah, IKetut (1900) Profesionalisme Aparat Birokrasi (Studi Di Kecamatan Kintamani Kabupaten Bangli Bali). Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Birokrasi pada sektor pemerintahan mencakup bidang tugas yang sangat luas, ompleks dan melibatkan bentuk organisasi yang bersekala besar dengan jumlah personil yang banyak untuk melaksanakan penyelenggaraan negara, pemerintahan, termasuk pelayanan umum dan pembangunan. maka dibutuhkan kemampuan aparatur yang professional dalam memberikan pelayanan yang baik, adil dan memiliki tanggung jawab sesuai dengan tugas dan fungsinya sebagai penyelenggara pemerintahan, abdi negara dan abdi masyarakat. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan dan ganalisis profesionalisme aparat birokrasi dilihat dari aspek responsivitas, akuntabilitas, inovasi, kompetensi dan ketrampilan serta faktor – faktor pendukung dan penghambat profesionalisme aparat birokrasi di Kecamatan Kintamani, Kabupaten Bangli. Metode analisis penelitian kualitatif ini, memakai model analisis interaktif Miles dan Hiberman. Dengan tahapan – tahapan : (a). Reduksi Data; (b). Penyajian Data; dan Penarikan Kesimpulan/verifikasi. Hasil pembahasan penelitian ini, menunjukan bahwa rofesionalisme aparat birokrasi di Kecamatan Kintamani, Kabupaten Bangli relatif masih rendah dan perlu ditingkatkan. Belum semua jenis pelayanan yang diberikan dapat dilakukan secara profesional dan dapat memuaskan masyarakat sebagai pengguna jasa layanan, masih sebagian dari pelayanan publik yang mampu diselenggarakan secara profesional, responsif, akuntabel, inovatif, sesuai dengan kompetensi dan etrampilan.
English Abstract
Bureaucracy at governance sector include wide range duty area, complex and entangle big scale organization structure with much number of personnel to execute management of state, governance, including public service and development, hence required by ability of professional apparatus in giving good service, fair and have responsibility as according to duty and his/her function as organizer of governance, serve state and serve society. Target of this research is to describe and to analyses professionalism of bureaucracy government officer seen from aspect of responsiveness, innovation, accountabilities, competency and skill and also supporter factors and professionalism barrier of bureaucracy government officer in district of Kintamani, sub-province of Bangli. Analyses method of this research qualitative is using interactive analyses model of Miles and Hiberman. With steps: (a) reduce data; (b) presentation of data; and withdrawal of conclusion/ verification. besides, to identify and analyze to things that becoming impeller factor and resistor factor, researcher use analysis strength of field or force field analysis (FFA) developed by Kurt Lewin (1951). Result of discussion of this research, indicating that bureaucracy government officer professionalism in district of Kintamani, sub-province of Bangli is still lower relative and require to be improved. Not yet all given service type can be done professionally and can gratify society as service user of service, still some of service of public capable to be carried out professionally is, responsive, accountable, innovative, competency and skill.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | TES/320.84/WIN/p/2015/041501259 |
Subjects: | 300 Social sciences > 320 Political science (Politics and government) > 320.8 Local government |
Divisions: | S2/S3 > Magister Ilmu Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Administrasi |
Depositing User: | Sugiantoro |
Date Deposited: | 06 May 2015 15:10 |
Last Modified: | 06 May 2015 15:10 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/155588 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |