Pembangunan Sistem Informasi Customer Relationship Management Untuk Segmentasi Pelanggan Dengan Menggunakan Metode Lrfm (Length, Recency, Frequency, Monetary)

Bhaskara, BayuAdi (2017) Pembangunan Sistem Informasi Customer Relationship Management Untuk Segmentasi Pelanggan Dengan Menggunakan Metode Lrfm (Length, Recency, Frequency, Monetary). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Koperasi Pegawai Republik Indonesia Universitas Brawijaya (KPRI UB) bergerak di bidang simpan pinjam dan perdagangan umum. KPRI UB memiliki dua jenis pelanggan yaitu pelanggan umum dan pelanggan yang memiliki kartu anggota. Pelanggan yang memiliki kartu anggota adalah dosen dan karyawan dari Universitas Brawijaya. Setiap pelanggan yang memiliki kartu anggota mempunyai transasksi yang berbeda-beda sesuai dengan jumlah pembelian dari setiap pelanggan. KPRI UB menyimpan data pelanggan dan transaksi dari setiap pelanggan. Akan tetapi, KPRI UB kurang mengolah data pelanggan dan data transaksi untuk meningkatkan pelayanan kepada pelanggan sehingga, perlu melakukan perancangan sistem informasi untuk segmentasi pelanggan dengan menggunakan LRFM (Length, Recency, Frequency, Monetary). Dengan mengetahui segmentasi pelanggan, maka KPRI UB dapat menentukan jenis pelayanan yang tepat untuk setiap pelanggan sesuai dengan segmentasi pelanggan. Hasil dari penelitain ini sistem informasi berupa aplikasi web yang dapat mengolah data dengan metode LRFM untuk menentukan pelanggan menjadi 5 jenis yaitu Core Customers, Potential Customers, Lost Customers, New Customers, dan Consuming Resource Customers.

English Abstract

Koperasi Pegawai Republik Indonesia Universitas Brawijaya (KPRI UB) is active at loan-savings system and public trading. KPRI UB has two types of customers, the general customers and the customers with membership card. Customers with membership cards come from the Brawijaya Univetsity’s lecturers and staffs. Every single customer with the membership card has different transactional records according to their own purchases they do. KPRI UB has the records of customers and their transactions data. However, KPRI UB doesn’t maximally manage its customers and transactions data for increasing its services to customers. So that, it’s required to do an information system design and implementation for segmenting customers with LRFM method (Length, Recency, Frequency, Monetary). By knowing the customers segmentation, KPRI UB could decide the types of correct services for every customers, according to the segmentation KPRI UB did with LRFM. The result of this research is web-based information system that can manage data with LRFM methode for dividing customers into five main categories; Core Customers, Potential Customers, Lost Customers, New Customers, and Consuming Resource Customers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FTIK/2017/106/051701521
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 005 Computer programming, programs, data
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 15 Mar 2017 09:38
Last Modified: 22 Oct 2021 03:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/147321
[thumbnail of BAYU_ADI_BHASKARA_125150402111002.pdf]
Preview
Text
BAYU_ADI_BHASKARA_125150402111002.pdf

Download (6MB) | Preview
[thumbnail of Jurnal.pdf]
Preview
Text
Jurnal.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item