Teacher’s Perception on Speaking Activities of English Textbook When English Rings a Bell for the 1st Year Students of SMPN 1 Kertosono.

Fitriani, Ajeng Sukma Mawarni Dyah (2017) Teacher’s Perception on Speaking Activities of English Textbook When English Rings a Bell for the 1st Year Students of SMPN 1 Kertosono. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Buku merupkan paket lengkap yang dapat membantu guru dan siswa sebagai sumber pembelajaran yang digunakan untuk mencapai tujuan dan sasaran dalam belajar Bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Keberadaan buku yang komunikatif dapat membantu memenuhi kebutuhan fungsi bahasa sebagai komunikasi. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk mencari tahu persepsi guru terhadap segi komunikatif dari aktifitas yang dapat membantu siswa berkomunikasi secara lisan didalam buku teks tersebut. Penelitian ini menggunakan model penelitian deskripsi kualitatif. Subjek yang digunakan didalam penelitian ini adalah dua guru Bahasa Inggris yang mengajar kelas satu di SMPN 1 Kertosono. Penelitian ini menggunakan dua instrumen, textbook evaluation checklist dan interview guide. Kedua instrumen ini diadopsi dari teori Ellif and Maarof (2011) dan Cunningsworth (1995). Textbook evaluation checklist terdiri dari 3 kriteria pokok dan memiliki beberapa deskripsi yang terdiri dari 46 macam deskripsi. Sedangkan interview guide terdiri atas 15 pertanyaan. Hasil dari evaluation checklist menunjukkan bahwa nilai dari keseluruhan deskripsi yang ada didalam kriteria adalah 83.7%. Ini menunjukkan bahwa buku tersebut sangat bagus. Kedua guru percaya bahwa buku tersebut menyediakan aktifitas yang komunikatif. Hal ini dikarenakan buku tersebut sangat memenuhi kriteria yang ada. Sedangkan hasil dari interview guide menunjukkan bahwa kedua guru percaya bahwa buku tersebut sangat sesuai dengan tujuan pembelajaran mereka. Buku tersebut juga sangat membantu mereka dalam proses pembelajaran di kelas. Selain itu, buku tersebut sangat efektif dalam membantu siswa untuk berkomunikasi secara lisan menggunakan Bahasa Inggris, oleh karena itu mereka dapat meningkatkan kemampuan berbicara. Materi yang ada didalam buku juga berhubungan dengan situasi yang ada di lingkungan siswa.

English Abstract

Textbook is a complete package that helps teachers and students as their teaching and learning source to achieve the aims and objectives in EFL learning. The existence of communicative textbook is a great help to fulfill the need of the language function as communication. Therefore, the researcher attempted to investigate the communicativeness of a textbook in terms of speaking activities based on teachers’ perception. This study used descriptive qualitative as the research design. The subjects of this study were two English teachers of SMPN 1 Kertosono who taught first year students. To collect the data, the researcher used two instruments, there were textbook evaluation checklist and interview guide. The instruments were adopted from Ellif and Maarof (2011) and Cunningsworth (1995). The checklist consisted of 3 main criteria and there were 46 descriptions. The interview guide consisted of 15 open-ended questions. The result of the evaluation checklist showed that the percentage for the whole description of the criteria was 83.7%. This result indicated that the textbook was excellent. Both of the teachers believed that the textbook provided communicative activities because they totally reflected the criteria of the speaking activities. While, the result of the interview showed that the teachers believed that the textbook is suitable with their teaching and learning objectives. The textbook also very helpful as their guidance and source in the teaching and learning process. Another result showed that the textbook effectively helped the students to communicate orally, so they can improve their speaking skill. The materials of the textbook also related with real-life situation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/562/051706643
Uncontrolled Keywords: teacher’s perception, communicative textbook, speaking activities
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Aug 2017 07:01
Last Modified: 25 Nov 2020 10:47
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1359
[thumbnail of Ajeng Sukma Mawarni Dyah Fitriani.pdf]
Preview
Text
Ajeng Sukma Mawarni Dyah Fitriani.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item