Yudrika, Bella Aulyana (2017) Teachers’ and Students’ Perceptions in Using Quipper School in English Language Teaching and Learning at Second Grade of Special Class in Sma Budi Utomo Perak. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Quipper adalah platform pembelajaran online. Quipper menyediakan materi and soal-soal yang mendukung kurikulum. Quipper mempuyai dua portal, yaitu Link untuk guru dan Learn untuk murid. Quipper tidak membutuhkan instalansi dan bisa diakses dimanapun dan kapanpun. Penulis melaksanakan penelitian mengenai persepsi guru dan siswa dalam menggunakan Quipper di Pengajaran dan Pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Budi Utomo yang telah menggunakan Quipper sejak awal semester 2016/2017. Ada tiga masalah yang harus diselesaikan dalam penelitian ini, yaitu: (1) Apa persepsi murid dalam belajar bahasa Inggris melalui Quipper; (2) Apa persepsi guru dalam mengajar menggunakan Quipper; dan (3) Apa kontribusi Quipper untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan penelitian deskripsi kualitatif. Instumen yang digunakan adalah kuesioner dan pedoman wawancara. Kuesioner digunakan untuk meneliti persepsi murid dalam pembelajaran bahasa Inggris mengguanakn Quipper. Sedangkan pedoman wawancara digunakan untuk meneliti persepsi guru dalam pengajaran bahasa Inggris mengguanakan Quipper. Lalu, informasi dari hasil wawancara akan ditarik untuk meneliti kontribusi Quipper untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini mengungkapkan bahwa murid dan guru mempunyai persepsi yang positif tentang penggunaan Quipper dalam pembelajaran dan pengajaran Bahasa Inggris. Hampir semua murid setuju bahwa Quipper membantu mereka dalam belajar Bahasa Inggris, khususnya dalam skill membaca dan mendengarkan. Quipper juga membantu meningkatkan motivasi, percaya diri, dan sikap siswa terhadap Bahasa Inggris. Quipper juga bias menjadi alat yang bermanfaat untuk membantu guru dalam proses mengajar, merancang materi Bahasa Inggris berdasarkan kurikulum, dan memantau perkembangan belajar setiap siswa. Quipper juga berkontribusi sebagai supplement in-class instruction dalam ELT. Maka dari itu, Quipper adalah platform online yang cocok untuk membantu murid dalam belajar Bahasa inggris and membantu guru dalam mengajar Bahasa inggris.
English Abstract
Quipper is an online learning platform. Quipper provides materials and exercises which supported the curriculums. Quipper have two portals, they are Link for teachers and Learn for students. Quipper does not need instalation and can be accessed wherever and whenever. The writer conducts a study about teachers’ and students’ perceptions in using Quipper in English language teaching and learning. This study was conducted in SMA Budi Utomo because they have already used Quipper since the first semester of 2016/2017. There were three problems to solve in this study, namely: (1) What are the students’ perceptions in learning English through Quipper; (2) What are the teachers’ perceptions in teaching English through Quipper; and (3) What are Quipper contributions for English language teaching and learning. This study uses descriptive qualitative research. Instruments used in this study are questionnaire and interview guidelines. Questionnaire were used to investigates students’ perceptions in using Quipper in English language learning. While interview guidelines were used to investigates teachers’ perceptions in using Quipper in English language teaching. Then, information on the interview result will be drawn to investigate Quipper contributions for English language teaching and learning. This study revealed that students and teachers have positive perceptions regarding the use of Quipper in English language teaching and learning. Most of the students agreed that Quipper assist them in learning English, especially reading and listening skills. Quipper also can help to enhance students’ motivations, confidences, and attitudes towards English language. Quipper also can be a helpful tool to assist teachers in teaching process, designing English language material based on curriculums, designing exercises, and monitoring each of students’ achievement in learning. Quipper also contribute as a supplement in-class instruction in ELT. Therefore, Quipper is a suitable online platform in assisting students in learning english and assisting teachers in teaching English.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/558/051706639 |
Uncontrolled Keywords: | Quipper, Perception, ELT. |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 15 Aug 2017 06:37 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 07:28 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1352 |
Text
Yudrika Bella Aulyana.pdf Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |