Amelia, Rizka. (2017) Developing Avoga Software to Build English Vocabulary Mastery for the Seventh Grade Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosakata penting untuk dikuasai agar siswa dapat mengerti dan menggunakan suatu bahasa, terutama Bahasa Inggris. Peneliti menemukan beberapa masalah terkait dengan penguasaan kosakata di kelas 7B SMP Shalahuddin, yaitu 1) kurangnya pengetahuan siswa tentang Bahasa Inggris; 2) media pembelajaran kurang menarik; dan 3) siswa sangat bergantung pada guru. Untuk mengatasi masalah tersebut, produk dalam bentuk media pembelajaran yang dapat menciptakan suasana yang menyenangkan, mendukung proses pembelajaran, dan menarik perhatian siswa perlu dikembangkan. Produk dikembangkan dalam bentuk game kosakata bernama Avoga untuk membangun penguasaan kosakata Bahasa Inggris untuk siswa kelas tujuh. Desain penelitian yang digunakan adalah Penelitian dan Pengembangan (Research and Development) dengan model pengembangan milik Borg dan Gall, yaitu 1) pengumpulan data; 2) pengembangan produk; 3) uji ahli; 4) revisi 1; 5) uji coba produk; 6) revisi 2; dan 7) produk akhir. Produk divalidasi oleh ahli media dan ahli isi. Peneliti memilih tiga siswa sebagai penguji coba produk. Instrumen yang digunakan adalah lembar validasi untuk uji ahli dan kuisioner untuk uji coba produk. Hasil penelitian menunjukkan bahwa produk sesuai untuk siswa kelas tujuh. Ahli media menyatakan bahwa produk ini menarik, tetapi masih memerlukan beberapa revisi sedangkan ahli isi menyatakan bahwa isi produk sudah sesuai dengan siswa kelas tujuh sehingga peneliti tidak perlu melakukan revisi. Produk juga mendapatkan tanggapan positif dari siswa, yakni produk menarik dan dapat memotivasi mereka untuk mempelajari Bahasa Inggris. Peneliti memberikan saran pada pengguna untuk menggunakan produk guna meningkatkan penguasaan kosakata Bahasa Inggris. Untuk penyebaran, produk sebaiknya disebarkan dengan bekerja sama dengan penerbit untuk memperoleh hak cipta sehingga bisa disebarluaskan. Untuk pengembang selanjutnya, produk ini bisa diperbarui dengan menambahkan materi dan soal latihan untuk tingkatan yang lain.
English Abstract
Vocabulary is important to be mastered by the students in order to be able to understand and use a language, especially English. Related to vocabulary mastery, the researcher finds some problems in 7B class of SMP Shalahuddin Malang, they are 1) the students have poor background knowledge of English; 2) the media for learning English is not attractive; and 3) the students have high dependency on the teacher. For solving those problems, the product development in the form of instructional media which can create amusing environment, support learning process, and attract students’ attention is required. The product is developed in the form of vocabulary game named Avoga to build the English vocabulary mastery for the seventh grade students. The research design is Research and Development (R&D) from Borg and Gall’s model which consists of 1) need analysis; 2) product developing; 3) product validation; 4) revision 1; 5) product try-out; 6) revision 2; and 7) final product. The product is validated by media and content experts. The researcher takes three students to try the product out. The instruments used are validation sheet for product validation and questionnaire for product try-out. The present study reveals that the product is suitable for the seventh grade students. The media expert states that the product is interesting, but it needs some revisions. Meanwhile, content expert states that the product content is suitable for the seventh grade students so that the researcher does not need to revise the content. The product also gets positive response from the students that the product is interesting and able to motivate them to learn English. The researcher gives suggestion for the users to use the product to build their English vocabulary mastery. For dissemination, the product should be distributed by working with the publisher to get the copyright so that it can be distributed widely. For further developer, the product can be improved by adding other materials and exercises for other grades.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/522/051706603 |
Uncontrolled Keywords: | English vocabulary, instructional media, Avoga |
Subjects: | 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics) > 428.1 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Words) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 14 Aug 2017 06:50 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 02:51 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1267 |
Text
Rizka Amelia.pdf Download (9MB) |
Actions (login required)
View Item |