Pengaruh Terapi Sleep Hygiene terhadap Gangguan Tidur pada Anak Usia Sekolah yang Menjalani Hospitalisasi.

Putri, Shindy Anggreini (2014) Pengaruh Terapi Sleep Hygiene terhadap Gangguan Tidur pada Anak Usia Sekolah yang Menjalani Hospitalisasi. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gangguan tidur merupakan masalah yang sering muncul pada populasi anak usia sekolah yang menjalani hospitalisasi. Pemenuhan kebutuhan istirahat dan tidur penting untuk mendapatkan energi demi memulihkan status kesehatan. Terapi sleep hygiene sebagai salah satu terapi non-farmakologis gangguan tidur mempromosikan pembentukan rutinitas tidur, pola tidur yang baik dan tidur berkualitas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh terapi sleep hygiene terhadap gangguan tidur pada anak usia sekolah yang menjalani hospitalisasi. Penelitian semu dengan desain non-equivalent control pre test-post test dilakukan pada 16 responden kelompok kontrol dan intervensi dengan memberikan intervensi sleep hygiene pada kelompok intervensi. Analisis uji T dependen menunjukkan hasil signifikan (p=0,002) pada kelompok intervensi dan uji T independen menunjukkan nilai signifikan pada post test (p=0,002). Kesimpulan penelitian ini adalah terdapat pengaruh terapi sleep hygiene terhadap gangguan tidur pada anak usia sekolah yang menjalani hospitalisasi secara nyata.

English Abstract

Sleep disturbances are problem which emerge frequently in the population of hospitalized school-aged children. Fulfilling the need for rest and sleep is important to gain the energy for restoring health status. Sleep hygiene therapy as one of the non-pharmacological therapy for sleep disturbance promote the establishment of sleep routine, a good sleep patterns and quality. This research aims to know the influence of sleep hygiene therapy to sleep disturbance in school-aged children who underwent hospitalization. Quasi experimental with non-equivalent control pre test-post test design conducted on 16 respondents of control and intervention group by providing sleep hygiene intervention in the intervention group. The paired T-test analysis showed significant results (p=0.002) in the intervention group and independent T test showed a significant value on the post test (p=0.002). This study conclude that there is an evident influence of sleep hygiene therapy to sleep disturbances in school-aged children who underwent hospitalization.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2014/691/051408371
Uncontrolled Keywords: Gangguan tidur, Anak Usia Sekolah, Hospitalisasi, Sleep Hygiene; Sleep Disturbances, School-Aged Children, Hospitalization, Sleep Hygiene
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 616 Diseases > 616.8 Diseases of nervous system and mental disorders
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 30 Dec 2014 14:20
Last Modified: 09 Dec 2021 15:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/124712
[thumbnail of SKRIPSI_SHINDY ANGGREINI PUTRI.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_SHINDY ANGGREINI PUTRI.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item