Reading Activities and Exercises Evaluation of Students Textbook “When English Rings A Bell” For Second Year of Junior High School Students

Sandhy, Actrissia Aprilla (2017) Reading Activities and Exercises Evaluation of Students Textbook “When English Rings A Bell” For Second Year of Junior High School Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca tidak dapat diremehkan begitu saja sebagai skill yang paling mudah diantara yang lainnya. Pada kenyataannya, banyak siswa merasa kesulitan ketika melaksanakan tes membaca. Siswa seringkali memandang membaca sebagai kegiatan yang membosankan karena hanya berjibaku dengan buku. Akan tetapi kebanyakan guru justru menggunakan buku teks sebagai media belajarmengajar. Salah satu buku yang digunakan di Indonesia adalah “When English Rings A Bell” untuk siswa kelas delapan tingkat sekolah menengah pertama yang diterbitkan oleh Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu apakah kegiatan dan latihan membaca dalam buku teks tersebut dapat digunakan berdasarkan kurikulum 2013. Metode penelitian yang digunakan yakni kualitatif dengan model analisis konten. Data diambil dari bab 8, 10, dan 12 dimana bab-bab tersebut hanya fokus kepada tiga teks monolog yakni teks deskriptif, recount, dan naratif. Peneliti juga membuat ceklis sebagai instrument untuk mengumpulkan data. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa buku ini cukup sesuai dengan Kurikulum 2013. Dalam aspek konteks buku ini cukup baik dalam merefleksikan katakteristik kurikulum 2013 seperti berpusat pada siswa, komunikatif, dan menggunakan pembelajaran bermakna. Untuk aspek konten, buku ini masih memiliki kekurangan dalam aktivitas pra-membaca, unsur kebahasaan, dan struktur teks. Sedangkan untuk aspek instruksi buku ini perlu peningkatan dalam hal kejelasan. Maka dari itu, peneliti memberikan saran kepada para guru untuk mencari tambahan kegiatan dan latihan membaca yang bervariasi sehingga meningkatkan kemampuan membaca siswa sesuai dengan apa yang terdapat pada kompetensi dasar. Untuk pemerintah, hasil dari penelitian ini diharapkan bisa menjadi pertimbangan untuk merevisi buku ini kedepannya. Selanjutnya untuk penelitian kedepannya disarankan agar menganalisis dari aspek yang lain untuk menambah pengetahuan dalam menganalisis buku.

English Abstract

Reading is one of important skills could not be taking aside as the easiest skill among others. In fact, many students find difficulties when it comes to reading test. Students’ are mostly seeing reading as less motivating activity, because it only deals with book. However teachers mostly choose textbook for teaching-learning media as is it easy and practical. One of the English textbook used in Indonesia is “When English Rings A Bell” For Second Year of Junior High School Students published by The Ministry of Education and Culture. This research is conducted to find out whether the activities and the exercises in the textbook are applicable based on Kurikulum 2013. The method used is qualitative research with content analysis design. Here, the data were taken from chapter 8, 10, and 12 which are only focus in three monolog texts namely descriptive, recount, and narrative text. The researcher makes a checklist as an instrument to collect the data. The result stated that the book is applicable enough based on Kurikulum 2013. In term of context aspect the book is good enough in reflecting the characteristic of Kurikulum 2013 such as student-centered, communicative, and meaningful learning. For the content aspect, the book still lack in pre-reading activity, the language feature and generic structure. While in term of instruction aspect, the book needs to improve the clearness. Therefore, the researcher suggests for teacher to add more variety activities and exercises which enhance students reading skill based on what the basic competence requires. For government, this research result could be used as the consideration in revising the book in the future. In addition, for further researcher is suggested to analyze more in other aspects to gain more knowledge in analyzing textbook.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/509/051706590
Uncontrolled Keywords: evaluation, reading activities, reading exercises, textbook, when English rings a bell, kurikulum 2013
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 14 Aug 2017 01:54
Last Modified: 21 Oct 2024 02:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1232
[thumbnail of ACTRISSIA APRILLA SANDHY.pdf] Text
ACTRISSIA APRILLA SANDHY.pdf

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item