Developing SOS-PCo Game To Improve Present Continous Tense Grammar For The Seventh Grade Students Of Junior High School.

Burhani, Moch. Rosif (2017) Developing SOS-PCo Game To Improve Present Continous Tense Grammar For The Seventh Grade Students Of Junior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam menguasai bahasa Inggris yang terdiri dari empat keterampilan bahasa termasuk menulis, berbicara, membaca dan mendengarkan, siswa juga harus belajar tata bahasa. Tata bahasa adalah teori bahasa dan bagaimana bahasa diletakkan bersama-sama dan dengan terstruktur (Azar, 1999). Siswa harus tertarik untuk belajar tata bahasa. Siswa tahun pertama SMP Ma'arif batu punya masalah dalam belajar tata bahasa, termasuk susunan tata bahasa pada present continous tense. Selain itu, guru bahasa Inggris masih menggunakan metode tradisional dan jarang menggunakan media dalam mengajar tata bahasa. Hal ini disebabkan oleh kurangnya fasilitas sekolah. Berdasarkan masalah tersebut, peneliti bertujuan untuk mengembangkan sebuah permainan SOS-PCo untuk membantu siswa dan guru dalam belajar dan mengajar tata bahasa dengan menarik. Penelitian ini adalah untuk mengembangkan SOS-PCo media, media pendukung untuk mengajar tata bahasa untuk siswa SMP. Dalam studi ini, peneliti menggunakan penelitian dan pengembangan model yang diusulkan oleh Thiagarajan. Model ini terdiri dari 4 tahap, yaitu: menentukan, Desain, mengembangkan dan menyebarluaskan. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan Daftar kuesioner dan validasi sebagai instrumen. Subjek penelitian ini adalah ahli media, ahli konten dan siswa kelas tujuh siswa SMP Ma'arif Batu. Para ahli diminta untuk memvalidasi SOS-PCo papan permainan untuk mengetahui kecocokan media. Para siswa diminta untuk memainkan permainan SOS-PCo dan memberikan respon setelah bermain permainan SOS-PCo. Hasil data dianalisis secara kualitatif. Hasil analisis data, menunjukkan bahwa media telah sah dan sangat baik. Respon dari media dan ahli konten menyatakan jika media dapat digunakan untuk memotivasi bagi siswa di SMP untuk belajar tata bahasa. Dari respon siswa, media SOS-PCo adalah sangat menarik dan menyenangkan bagi siswa. Peneliti menganjurkan kepada siswa, guru bahasa Inggris dan peneliti selanjutnya untuk mengimplementasikan dan mengembangkan media ini karena media ini dapat digunakan untuk belajar grammar dengan menarik.

English Abstract

In mastering English which consisted of four language skills including writing, speaking, reading and listening, student should learn grammar. Grammar is a theory of language and on how language is put together while its structured (Azar, 1999). Students should be interested in learning grammar. The first year students of SMP Ma’arif Batu had problem in learning grammar, including grammar arrangement in present continous tense. Besides, the English teacher still used traditional method and rarely use media in teaching grammar. It caused by the less facilitation of the school. Based on the problem, the researcher aimed to develop SOS-PCo game in order to help students and teacher in learning and teaching grammar interestingly. The media developed in this research was SOS-PCo game, a supporting media to teach grammar for the junior high school. In this study, the researcher used research and development model which is proposed by Thiagarajan et al. It consisted of 4 stages, those are: define, design, develop, and disseminate. In collecting data, the researcher used questionnaire and validation checklist as the instrument. The media was validated by media expert, content expert, and seventh grade students of SMP Ma’arif Batu students. The experts were asked to validate SOS-PCo board game to know the appropriatenes of the media. The students were asked to play the SOS-PCo game and to give response after playing it. The data result was analyzed qualitatively. The result of data analyses showed the media was valid and very good. The media and content expert’s response stated if the media could be used to motivate the students to learn grammar. From students’ response, the SOS-PCo media was interesting for the them. The researcher suggested students, English teacher and future researcher to implement and develop the media because it could be used by them to learn grammar interestingly.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/496/051706421
Uncontrolled Keywords: Development, present continous tense grammar, SOS-PCo game.
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 11 Aug 2017 07:33
Last Modified: 08 Oct 2020 15:52
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1213
[thumbnail of Moch. Rosif Burhani.pdf]
Preview
Text
Moch. Rosif Burhani.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item