The Correlation between Reading Comprehension Achievement and Writing Achievement on Recount Texts of The First Year Students at SMKN 1 Batu.

Izzati, Laeli (2017) The Correlation between Reading Comprehension Achievement and Writing Achievement on Recount Texts of The First Year Students at SMKN 1 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca dan menulis adalah salah satu keterampilan yang harus dikuasi dalam mempelajari Bahasa Inggris. Membaca dan menulis tidak dapat dipisahkan karena membaca dan menulis merupakan keterampilan yang interaktif dan juga keterampilan yang saling mempengaruhi satu sama lain. Maka dari itu, penelitian ini bertujuan untuk menemukan korelasi antara nilai pemahaman membaca dan nilai menulis tentang recount texts pada siswa kelas satu di SMKN 1 Batu. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang menggunakan desain penelitian korelasi. Responden pada penelitian adalah 127 siswa kelas satu di SMKN 1 Batu pada tahun akademik 2016/2017 yang dipilih menggunakan teknik cluster random sampling. Peneliti menggunakan dua instrumen dalam penelitian ini yaitu tes pemahaman membaca dan tes menulis. Data dianalisa menggunakan perhitungan statistik dengan SPSS versi 21. Peneliti menggunakan dua rumus (1) Pearson Product Moment Formula untuk mengetahui validitas dari tes pemahaman membaca dan untuk mengetahui korelasi antara dua variable dan (2) Alpha Cronbach Formula untuk mengetahui reliabilitas dari tes pemahaman membaca. Hasil menunjukkan nilai korelasi koefisien (r) sebesar 0.707 yang termasuk dalam kategori tinggi. Diketahui pula nilai df =125 pada tingkat signifikasi 5%, maka dihasilkan nilai r lebih besar dari nilai r table (r>r table = 0.707>0.1743). Hasil juga menunjukkan bahwa nilai t value lebih besar dari nilai t table (t value>r table = 15.8>1.97912). Hal itu membuktikan bahwa alternative hypothesis diterima dan null hypothesis ditolak. Hasil ini dikuatkan dengan hasil korelasi determinasi (r2) yang menujukkan bahwa nilai pemahaman membaca mempengaruhi nilai menulis sebanyak 50%. Disimpulkan bahwa terdapat korelasi positif antara nilai pemahaman membaca dan menulis tentang recount texts pada siswa kelas satu di SMKN 1 Batu.

English Abstract

Reading and writing are skills which need to be mastered in learning English. Reading and writing cannot be separated because reading and writing are interactive skills that influence each other. Thus, this research was intended to find out the correlation between reading comprehension achievement and writing achievement on recount texts of the first year students at SMKN 1 Batu. This research was quantitative study which used correlational research design. The sample of this research was 127 of first year students at SMKN 1 Batu in academic year 2016/2017 taken by cluster random sampling technique. The researcher used two instruments in conducting this study which are reading comprehension test and writing test. The data was analyzed using statistical computation that is SPSS version 21 which there are two formulas that the researcher used (1) Pearson Product Moment Formula for knowing the validity of reading comprehension test and for knowing the correlation both of variables and (2) Alpha Cronbach formula for knowing the reliability of reading comprehension test. The result showed that the value of correlation coefficient (r) was 0.707 which was interpreted in high level. Since, the df=125 at the significant level 5%, it found the value of r was higher than r table (r>r table=0.707>0.1743) and also t value was higher than t table (t value>r table = 15.8>1.97912). It proved that alternative hypothesis was accepted and null hypothesis was rejected. This result was also strengthened by correlation of determination (r2) which showed that 50% writing achievement was influenced by reading comprehension achievement. Therefore, there was significant positive correlation between reading comprehension achievement and writing achievement on recount texts of the first year students at SMKN 1 Batu.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/439/051706031
Uncontrolled Keywords: correlation, reading comprehension achievement, writing achievement
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 10 Aug 2017 08:05
Last Modified: 22 Oct 2020 05:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1195
[thumbnail of Laeli Izzati.pdf]
Preview
Text
Laeli Izzati.pdf

Download (771kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item