Institutional Coordination by the BKD (Study on Local Civil Service Agency of Jombang Regency).

Maghfirotin, IkaLaila (2016) Institutional Coordination by the BKD (Study on Local Civil Service Agency of Jombang Regency). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Koordinasi penting bagi pemerintah karena dalam koordinasi ada banyak berbagai kegiatan yang dilakukan oleh banyak pihak. Koordinasi adalah kegiatan yang memiliki pengaruh substansial untuk pemerintah. Bahkan, masih banyak kesalahpahaman dalam koordinasi institusional yang menyebabkan gangguan dalam proses pemerintahan. Dalam promosi pegawai negeri sipil, koordinasi juga diperlukan untuk komunikasi lembaga. Pemerintah telah menerbitkan Peraturan Pemerintah Nomor 99 tahun 2000 tentang Promosi Pegawai Negeri Sipil dan Peraturan Bupati Jombang Nomor 7 Tahun 2009 tentang Tugas Utama dan Fungsi Badan Layanan Sipil Lokal Kabupaten Jombang sebagai dasar dalam penempatan pegawai negeri di Kabupaten Jombang. Namun, ada beberapa masalah dalam promosi pelayan sipil itu sendiri, seperti adaptasi pegawai negeri di tempat kerja baru. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis bagaimana pola koordinasi kelembagaan dan promosi pegawai negeri di Kabupaten Jombang. Selain itu, ini juga dijelaskan tentang mendukung dan menghambat faktor dalam koordinasi dan penempatan pegawai negeri. Tesis sarjana ini menggunakan metode analisis deskriptif dengan pendekatan kualitatif sebagai metode penelitian. Untuk metode analisis data, penulis menggunakan model pendekatan kualitatif dari Miles, Huberman, dan Saldana (2014) yang terdiri dari tiga aliran kegiatan, yaitu: kondensasi data, tampilan data dan kesimpulan: Gambar / Verifikasi. Tesis sarjana ini menemukan bahwa koordinasi dalam promosi pegawai negeri sipil di Kabupaten Jombang telah melakukan dengan baik dan sesuai dengan peraturan. Namun, ada beberapa masalah yang dihadapi oleh Badan Layanan Sipil lokal dalam berkoordinasi dengan publik. Penulis telah memberikan saran terkait dengan wajah-wajah masalah, antara lain: pola koordinasi antara Badan Layanan Sipil Daerah dan birokrasi lokal harus lebih jelas didefinisikan, Badan Layanan Sipil setempat harus benar-benar memperhatikan latar belakang keterampilan dan pendidikan.

English Abstract

Coordination is important for the government because in the coordination there are many various activity which done by many parties. Coordination is an activity which has substantial influence for government. In fact, there are still many misunderstanding in institutional coordination which cause disruption in governmental process. In civil servant promotion, coordination is also needed for agencies communiation. Government has issued Government Regulation number 99 of 2000 about Civil Servant Promotion and Jombang Regent Regulation number 7 of 2009 about Main Duty and Function of Local Civil Service Agency of Jombang regency as the basic in civil servant placement in Jombang regency. However, there are some problem in civil servant promotion itself, like adaptation of civil servant in the new workplace. This research is aimed to describe and to analyze how is the pattern of institutional coordination and civil servants promotion in Jombang regency. Moreover, it is also describes about supporting and inhibiting factor in coordination and civil servant placement. This undergraduate thesis used a descriptive analysis method with qualitative approach as the research method. For the analysis data method, author used a qualitative approach model from Miles, Huberman, and Saldana (2014) that consists of three flows of activity, namely: data condensation, data display and conclusion: drawing/verification. This undergraduate thesis found that coordination in civil servant promotion in Jombang regency has conducted well and in accordance with the regulation. However, there are some problem faced by Local Civil Service Agency in coordinating with public. Author has gave suggestion related to problem faces, among others: pattern of coordination between Local Civil Service Agency and Local Bureaucracy must be more clearly defined, Local Civil Service Agency should really pay attention about skill and educational background.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2016/551/051608899
Subjects: 300 Social sciences > 351 Public administration
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 06 Oct 2016 13:59
Last Modified: 06 Oct 2016 13:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/118886
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item