The Analysis of Japanese Restaurant’s Marketing Strategies (Case of Saboten Shokudo Restaurant and SugoiTei Restaurant Malang),

Dzulkifli, AkhmadNizar (2015) The Analysis of Japanese Restaurant’s Marketing Strategies (Case of Saboten Shokudo Restaurant and SugoiTei Restaurant Malang),. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Menganalisis strategi pemasaran Restauran Jepang menggunakan analisis SWOT, IFE (Internal Factor Evaluation) dan EFE (External Factor Evaluation). (2) Membahas strategi pemasaran yang diterapkan Restaurant Jepang melalui analisis QSPM. (3) Memberikan strategi terbaik untuk Restaurant Jepang menggunakan (Quantitative Strategic Planning Matrix). Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisis data matrix. Metode proses dan analisis data terdiri dari data deskriptif dan analisis rumusan strategi. Alat analisis yang digunakan dalam merumuskan strategi perusahaan adalah Matrix Evaluasi Faktor Internal dan Eksternal, Matrix SWOT, dan Matrix QSPM. Penelitian ini menganalisis strategi pemasaran dua restauran jepang yaitu Saboten Shokudo dan SugoiTei, tiga informan dari Saboten Shokudo dan dua informan dari SugoiTei. Data dikumpulkan melalui wawancara dan dokumentasi. Analisis deskriptif dan analisis strategi digunakan sebagai teknik analisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Temuan yang ditemukan dalam penelitian ini berdasarkan kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman adalah memiliki letak yang strategis, alat promosi hanya mengacu pada jejaring sosial, populasi yang tinggi mempengaruhi aktifitas pembelian, dan naiknya harga BBM mempengaruhi harga bahan baku. (2) Alternatif strategi yang dapat digunakan oleh restoran melalui QSPM adalah pengembangan produk dan penetrasi pasar. (3) Berdasarkan QSPM, alternatif strategi terbaik untuk Restoran Jepang di Malang adalah Pengembangan Produk. Restoran Jepang di Malang dapat menggunakan strategi ini untuk menghadapi kompetisi pasar. Maka, perusahaan diharapkan dapat mengembangkan dan membenahi strategi pemasaran agar dapat mengatasi para pesaing.

English Abstract

This study aimed to: (1) To analyze marketing strategy of Japanese Restaurants using SWOT analysis, IFE (Internal Factor Evaluation) and EFE (External Factor Evaluation). (2) To examine marketing strategy appliyed by Japanese Restaurants trough QSPM analysis. (3) Giving the best strategy for Japanese Restaurants through QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix). The type of this research used qualitative approach with matrix data analysis. Methods of processing and data analysis consisted of descriptive data, and analysis of three-phase strategy formulations. The analysis tools used in formulating the companys strategy is the matrix of internal and external factors, SWOT matrix and matrix QSPM. This research analyse two japanese restaurants wich trhee informans from Saboten Shokudo Restaurant and two informans from SugoiTei Restaurant as the main respondens. Data were collected through interview and documentation. Descriptive analysis and strategy analysis were used as a data analysis techniques. The result of the study reveals that: (1) The finding of the reseach according to both of management in strength, weakness, opportunity, and threat are location of Restaurants is strategic, they just focus on social network to promote their product, high population would increase the purchase activity, and the high price of gasoline would impact in raw material. (2) The alternative strategy for Japanese Restaurant trough QSPM are Product Development and Market Penetration. (3) The best strategy for Japanese Restaurants through QSPM is Product Development. Japanese restaurants in Malang might adoubt this strategy to fight the competition. Therefore, the company is expected to improve and maintain the marketing strategies to cope with the competitors.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2015/62/051501827
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 27 Mar 2015 09:38
Last Modified: 27 Mar 2015 09:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/117694
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item