The Influence of Internet Ease and Internet Usefulness toward User Attitude and User Behavior (Study on Undergraduate Students of Business Administration Department at The Faculty of Administrative Sc

Permana, Dimas (2013) The Influence of Internet Ease and Internet Usefulness toward User Attitude and User Behavior (Study on Undergraduate Students of Business Administration Department at The Faculty of Administrative Sc. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perkembangan pesat teknologi informasi membuat banyak orang di seluruh dunia memahami Internet. Dengan kehadiran teknologi baru, diperlukan model penerimaan oleh pengguna. TAM (model penerimaan teknologi) menggambarkan model penerimaan individu terhadap teknologi Internet. Masalah yang akan diperiksa dalam penelitian ini adalah ada pengaruh yang signifikan dari kemudahan Internet terhadap kegunaan Internet, apakah ada pengaruh signifikan dari Internet yang mudah terhadap sikap pengguna, apakah ada pengaruh signifikan dari kegunaan Internet terhadap sikap pengguna, apakah ada pengaruh signifikan. Kegunaan Internet terhadap perilaku pengguna, apakah ada pengaruh signifikan dari sikap pengguna terhadap perilaku pengguna. Dan tujuan dalam hal ini adalah untuk menjelaskan pengaruh kemudahan Internet terhadap kegunaan Internet, untuk menjelaskan pengaruh kemudahan Internet terhadap sikap pengguna, untuk menjelaskan pengaruh kegunaan Internet terhadap sikap pengguna, untuk menjelaskan pengaruh kegunaan pengguna, untuk menjelaskan pengaruh sikap pengguna terhadap perilaku pengguna. Sesuai dengan masalah dan tujuan yang ingin dicapai, penelitian ini menggunakan penelitian penjelasan dengan pendekatan survei. Penelitian ini dilakukan di Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya, Malang. Sampel adalah 82 mahasiswa sarjana sebagai pengguna internet. Sumber data yang diperlukan dalam penelitian ini adalah data primer dan data sekunder, sedangkan teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah mendistribusikan kuesioner dan juga instrumen penelitian adalah kuesioner. Dan kemudian teknik pengumpulan data menggunakan analisis deskriptif statistik, uji asumsi klasik, dan analisis jalur. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa variabel kemudahan Internet (X1) memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel kegunaan Internet (X2), variabel Internet Ease (X1) memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel Sikap Pengguna (Z), kemudian untuk Variabel kegunaan Internet (X2) memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel sikap pengguna (Z), tetapi variabel kegunaan Internet (X2) tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel perilaku pengguna (Y), sedangkan variabel Sikap Pengguna (Z). memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel perilaku pengguna (Y). Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa tidak ada pengaruh signifikan antara variabel kegunaan Internet (X2) terhadap variabel perilaku pengguna (Y). Oleh karena itu perlu untuk menumbuhkan secara positif karena kesadaran pengguna dalam penggunaan komputer harian di kampus.

English Abstract

The rapid development of information technology makes a lot of people around the world understand the Internet. With the presence of a new technology it requires the acceptance model by users. The TAM (Technology Acceptance Model) describes the model of individual acceptance of the Internet technology. The problems to be examined in this study is there any significant influence of Internet ease toward Internet usefulness, is there any significant influence of Internet ease toward user attitude, is there any significant influence of Internet usefulness toward user attitude, is there any significant influence of Internet usefulness toward user behavior, is there any significant influence of user attitude toward user behavior. And the objectives in this are to explain the influence of Internet ease toward Internet usefulness, to explain the influence of Internet ease toward user attitude, to explain the influence of Internet usefulness toward user attitude, to explain the influence of Internet usefulness toward user behavior, to explain the influence of user attitude toward user behavior. In accordance with the problems and the objectives to be achieved, this study use explanatory research with survey approach. This research is conducted at the Faculty of Administrative Science of Brawijaya University, Malang. The sample are 82 undergraduate students as Internet users. Source of data required in this study are primary data and secondary data, while the data collection technique used in this study is distributing questionnaires and also the research instrument is a questionnaire. And then data collection techniques use descriptive statisctics analysis, classical assumptions test, and path analysis. The results of this study concluded that the variable of Internet Ease (X1) has significance influence toward variable of Internet Usefulness (X2), the variable of Internet Ease (X1) has significance influence toward variable of User Attitude (Z), then for the variable of Internet Usefulness (X2) has significance influence toward variable of User Attitude (Z), but the variable of Internet Usefulness (X2) has no significance influence toward variable of User Behavior (Y), while the variable of User Attitude (Z) has significance influence toward variable of User Behavior (Y). Based on the study that has been conducted shows that there is no significance influence between variable of Internet Usefulness (X2) toward variable of User Behavior (Y). Therefore it is necessary to foster positively as user awareness in daily computer use at campus.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2013/349/051308388
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 11 Oct 2013 15:13
Last Modified: 21 Oct 2021 09:43
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/115906
[thumbnail of 051308388.pdf]
Preview
Text
051308388.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item