Using Rainbow Learning Technique to Improve the Students’ Motivation in Speaking English (A Classroom Action Research in SMKN 3 Malang)

Sanjaya, Ria Oktaviani (2017) Using Rainbow Learning Technique to Improve the Students’ Motivation in Speaking English (A Classroom Action Research in SMKN 3 Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penguasaan keterampilan berbahasa Inggris telah menjadi prioritas bagi kebanyakan pembelajar bahasa kedua atau bahasa asing (Richards, 2006). Tetapi, ada banyak kesulitan dalam belajar berbicara Bahasa Inggris terutama bagi pembelajar Bahasa Inggris sebagai bahasa asing salah satunya adalah kurangnya motivasi siswa dalam berbicara Bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi siswa dalam berbicara Bahasa Inggris menggunakan salah satu modifikasi model pembelajaran dari pembelajaran kooperatif yaitu teknik Numbered Head Together yang disebut teknik Rainbow Learning. Metode penelitian pada penelitian ini yaitu Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian ini dilaksanakan dalam satu cycle yang terdiri dari tiga pertemuan. Penelitian ini menggunakan lima instrumen untuk mengumpulkan data, yaitu angket, pedoman wawancara, ceklis observasi, catatan lapang, dan dokumantasi. Subjek pada penelitian ini adalah 36 siswa kelas X Tata Boga 1 di SMKN 3 Malang. Temuan dalam penelitian ini membuktikan bahwa teknik rainbow learning dapat meningkatkan motivasi siswa dalam berbicara bahasa inggris. Berdasarkan angket motivasi siswa, persentase nilai rata-rata kelas dari nilai motivasi siswa sebelum dan setelah diberi perlakuan meningkat dari 67.93% (cukup) menjadi 78.91% (tinggi). Siswa yang termasuk dalam kategori motivasi tinggi sampai motivasi sangat tinggi juga meningkat dari 66.6% menjadi 91.7%. Selain itu, dari skor motivasi siswa berdasarkan ceklis observasi juga menujukan adanya peningkatan pada setiap pertemuan. Skor pertama adalah 50.95% (rendah),menjadi 63.81% (cukup), dan skor terakhir adalah 92.09% (sangat tinggi). Selain itu Siswa yang termasuk dalam kategori motivasi tinggi sampai motivasi sangat tinggi juga meningkat dari 5.6% menjadi 25% selanjutnya menjadi 100% pada pertemuan terakhir. Akhirnya, Peneliti ingin menawarkan saran kepada guru Bahasa Inggris yang akan menggunakan teknik ini untuk menyediakan media dan juga beberapa modifikasi pada teknik agar membuat siswa lebih tertarik dalam melakukan diskusi kelompok.

English Abstract

The mastery of speaking skill in English is a priority for many second or foreign language learners (Richards, 2006). However, there are many students’ difficulties in speaking English especially for English Foreign Language (EFL) students one of them is the students’ lack of motivation in speaking English. This study aims to improve the students’ motivation in speaking English using one of a modification learning model from cooperative learning that is Numbered Head Together called Rainbow Learning Technique. The research design in this research was Classroom Action Research. This research conducted in one cycle consisted of three meetings. This research used five instruments; questionnaire, interview guide, observation checklist, field note, and documentation. The subject of this research were 36 students of the first year of vocational high school in class Tata Boga 1 in SMKN 3 Malang. The finding of this research shows that Rainbow Learning Technique was able to improve the students’ motivation in speaking English. Based on the students’ motivation questionnaire result, the average percentage of the students’ motivation score before treatment and after treatment was improved from 67.93% (moderate) to 78.91% (high). The students who had high up to very high motivation also improved from 66.6% up to 91.7%. In addition, from the observation checklist result of students’ motivation also showed the improvement of the students’ motivation in speaking English in every meeting. The first score was 50.95% (low), became 63.81% (moderate), and the last was 92.09% (very high). Moreover, the students who had high up to very high motivation also improved from 5.6% to 25% and the last become 100%. Finally, the researcher would like to offer suggestion to the English teacher who will implement this technique to provide some media and some modification of the technique in order to make the students more interested in having group discussion.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/445/051706037
Uncontrolled Keywords: Rainbow Learning Technique, Students’ Motivation in Speaking English, Cooperative Learning
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 09 Aug 2017 06:50
Last Modified: 17 Oct 2024 07:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1154
[thumbnail of Ria Oktaviani Sanjaya,.pdf] Text
Ria Oktaviani Sanjaya,.pdf

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item