Students’ Experience in Learning English with Native English Speaker Teacher at the First Year Students of SMKN 4 Malang.

Azhari, Wulan (2017) Students’ Experience in Learning English with Native English Speaker Teacher at the First Year Students of SMKN 4 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini fokus kepada pengalaman siswa dalam belajar bahasa Inggris dengan guru penutur asli. Moloney (2011,p.3) menyebutkan bahwa penggunaan guru penutur asli dalam pengajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dapat membantu siswa dalam mempelajari bahasa target tersebut. Berdasarkan hal tersebut, selama studi pendahuluan, peneliti menemukan sebuah fenomena dalam proses belajar mengajar oleh guru penutur asli. Fenomena tersebut yaitu sebagian siswa sangat antusias dan tertarik ketika belajar bahasa Inggris dengan guru penutur asli. Akan tetapi, sebagian siswa lainnya tidak begitu antusias dan tertarik belajar bahasa Inggris bersama guru penutur asli. Oleh Karena itu, peneliti membuat rumusan masalah dalam penelitian ini sebagai berikut: bagaimana pengalaman sisiwa dalam belajar bahasa Inggris bersama guru penutur asli. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif. Peserta penelitian ini adalah 144 siswa yang telah belajar bahasa Inggris dengan guru penutur asli yang dipilih secara acak dan salah seorang guru bahasa Inggris di SMKN 4 Malang. Data diambil melalui kuisioner dan wawancara. Hasil dari kuisioner memperlihatkan bahwa 90% siswa setuju bahwa keberadaan guru penutur asli membantu mereka dalam belajar bahasa Inggris dan menguasai kemampuan serta komponen berbahasa Inggris. Selanjutnya, 69% siswa menyatakan bahwa mereka mendapatkan kesulitan dalam belajar bahasa Inggris bersama penutur asli. Meskipun siswa tersebut mengalami kesulitan belajar bahasa Inggris bersama guru penutur asli, tetapi 91% dari siswa tersebut lebih menyukai kelas bahasa Inggris dengan guru penutur asli. Sesuai dengan hal tersebut, hasil dari wawancara dengan guru bahsa Inggris menunjukkan bahwa keberadaan guru penutur asli mendukung dalam melakukan proses belajar mengajar secara efektif. Berdasarkan hasil temuan tersebut, peneliti menyarankan sekolah untuk melanjutkan program kerja sama dengan English Teaching Assistant (ETA) Program Fulbright yang menyediakan guru penutur asli. Untuk guru penutur asli sebaiknya melakukan pengajaran dalam tim untuk mengatasi kesulitan siswa dalam belajar bahasa Inggris bersama guru penutur asli. Untuk peneliti selanjutnya, mereka disarankankan untuk melakukan penelitian yang lebih rinci tentang pengalaman siswa belajar bahasa Inggris bersama guru bukan penutur asli.

English Abstract

This research focused on students’ experience in learning English with Native English Speaker Teacher (NEST). Moloney (2011, p.3) mentions that using Native English Speaker Teacher (NEST) to teach English as a Foreign Language can help students to learn more about the target language. In line with this, during preliminary study, the researcher found a phenomenon in teaching and learning English process by the NEST. The phenomenon was some students were very enthusiast and interested in learning English with the NEST. In contrast, other students were not an enthusiast and interested in learning English with the NEST. Therefore, the researcher formulated research problem as follows: how do students’ experience in learning English with the NEST. This research used descriptive qualitative design. Participants in this research were 144 random students who have experience in learning English with the NEST and an English teacher at SMKN 4 Malang. The data were collected through questionnaire and interview. The finding showed 90% students agree that the NEST’s existence helped them in learning English and mastering English language skills and components. Moreover, 69% students revealed that they faced difficulties in learning English with the NEST. Although the students faced difficulties, 91% of them still preferred to have English class with the NEST. In line with this, the finding of the interview with the English teacher described that the NEST’s existence supported to conduct teaching and learning process effectively. Based on the findings, the school is suggested to extend in cooperating with English Teaching Assistant (ETA) Fulbright Program that provides NEST. For the NEST, she should conduct team teaching with the English teacher in order to overcome students’ difficulties in learning English with the NEST. For further researchers, they are suggested to conduct detail research about students’ experience in learning English with Non-Native English Speaker Teacher (N-NEST).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/443/051706035
Uncontrolled Keywords: Native English Speaker Teacher (NEST), students’ experience, learning English.
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 09 Aug 2017 06:44
Last Modified: 01 Oct 2020 17:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1151
[thumbnail of Wulan Azhari.pdf]
Preview
Text
Wulan Azhari.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item