Consumer Decision Towards Online Shopping And Consumer Primary Way Of Shop In Comparison With Brick And Mortar Store

Baisa, Roidah (2013) Consumer Decision Towards Online Shopping And Consumer Primary Way Of Shop In Comparison With Brick And Mortar Store. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Online shopping atau belanja secara online menjadi trend selama beberapa tahun terakhir, menyediakan celah bagi pengecer kecil dan menengah. Penelitian ini menganalisa tentang faktor yang mempengaruhi keputusan konsumen terhadap toko online, faktor terbesar yang mempengaruhi keputusan konsumen untuk belanja secara online, dan apa cara utama mereka dalam berbelanja, online atau mengunjungi toko konvensional. Toko online dalam riset ini dikhususkan bagi yang dioperasikan oleh ritel kecil dan menengah yang biasanya menggunakan jejaring sosial seperti KasKus, Facebook, Multiply, dam BlackBerry Messenger. Ada lima faktor yang mempengaruhi keputusan pelanggan dalam berbelanja online yang digunakan sebagai variable bebas dalam penelitian ini, yaitu convinience, jumlah informasi, harga, keterbatasan, dan keamanan, dan keputusan konsumen sebagai variabel terikat. Dalam mencari pengaruh variable bebas terhadap variable terikat, metode riset yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisi regresi berganda dengan tiga uji asumsi klasik: normalitas, multikolinearitas, dan heteroskedatisitas. Metode yang digunakan dalam mengumpulkan data adalah kuesioner dengan mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya yang pernah berbelanja online sebagai populasi dan 100 orang yang memenuhi kriteria dipilih sebagai sampel ( non random sampling ). Hasil dari penelitian ini adalah bahwa semua unsur yang digunakan sebagai variabel bebas berpengaruh signifikan terhadap keputusan konsumen (variabel terikat) dan keamanan menjadi faktor dengan pengaruh terbesar. Kesimpulan pada penelitian ini adalah keputusan konsumen terhadap berbelanja online dipengaruhi secara signifikan oleh keleluasaan, jumlah informasi, harga, keterbatasan, dan keamanan. Faktor terbesar yang mempengaruhi keputusan konsumen dalam berbelanja online adalah keamanan, kedua adalah harga, ketiga keleluasaan, diikuti oleh keterbatasan dan terakhir konsumen juga memperhatikan jumlah informasi, dan mengunjungi toko konvensional masih menjadi pilihan utama mereka dalam berbelanja.

English Abstract

Online Shopping is trending since past few years, providing niche for small retailer. This research is analyzing about factors influence consumer decision towards online shopping, greatest factor influence consumer decision to shop online and what is consumer primary way of shop, online or visiting brick and mortar. Online shop in this study is specifed to those operated by small retailer that usually using social media as platform such as KasKus, Facebook, Multiply, and BlackBerry Messenger. There are five factors that influence consumer decision to shop online that used as independent variable in this study, those is convinience, amount of information, price, limitation, and security, and consumer decision as dependent variable. In order to finding influence of independent variables towards dependent variable, research method used in this study is multiple reggression analysis with three clasical assumption test: normalty, multicollinearity, and heteroscedaticity. Method used in gathering data is questionnaire with undergraduate student in Faculty of Economic and Business Brawijaya University who has experienced shopping online before as population and 100 person who fulfill the criteria is choosed as sample (non random sampling). The result of this study is that each element used as independent variable significantly affecting consumer decision (dependent variable) and security is the factor with greatest influence. Conclusion in this study is that consumer decision towards online shopping is affected significantly by convinience, amount of information, price, limitation, and security. Greatest factor that influence consumer decision to shop online is security, second is price, third is convinience, followed by limitations, and lastly consumer also considering amount of information, and visiting brick and mortar store still become consumer primary way of shopping compared by shopping online eventhough all respodent has experienced online shopping before.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2013/122/051303558
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 27 May 2013 11:24
Last Modified: 18 Oct 2021 11:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/106530
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_I.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
ABSTRACT.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of Introduction.pdf]
Preview
Text
Introduction.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of title_(cover).pdf]
Preview
Text
title_(cover).pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_III.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item