A Semiotic Study on the Taglines and the Pictures of McDonald’s Advertisements

Erikasari, Diadara (2017) A Semiotic Study on the Taglines and the Pictures of McDonald’s Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Saat ini, iklan mempunyai bermacam macam cara untuk mempromosikan produk, khususnya iklan dengan gambar dan tagline di internet. Pada iklan internet, banyak pilihan iklan yang menarik jika dibandikan dengan media cetak, semenjak internat dapat diakses oleh semua orang dan internet lebih mencakup daripada media lainnya. Iklan dengan gambar dan tagline kemungkinan mudah dibaca daripada iklan yang hanya menggunakan kalimat persuasif. Seperti fenomena ini juga terjadi pada iklan McDonald’s. Peneliti memilih iklan McDonald’s dengan gambar dan tagline karena gambar mempunyai makna yang tersirat dan tagline dapat mempengaruhi pembaca untuk membeli produk tersebut. Dalam penelitian ini terdapat dua rumusan masalah, yaitu: (1) Apa saja penanda dan petanda berdasarkan teori dari Saussure yang ditemukan didalam iklan McDonald’s? (2) Apa saja makna konotatif berdasarkan teori dari Barthes yang ditemukan didalam iklan McDonald’s?. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan merujuk pada teori Saussure untuk menemukan penanda dan petanda, dan untuk menginterpretasikan setiap tanda yang bertujuan mendapatkan makna yang lebih dalam, peneliti menggunakan makna konatasi dari teori Barthes. Sumber data pada penelitian ini adalah enam iklan McDonald’s yang mengandung gambar dan tagline dengan tema promosi produk, promosi produk dalam rangka Halloween, dan promosi produk pada hari natal yang diambil dari www.pinterest.com. Dalam penelitian ini, peneliti menemukan tanda di setiap gambar, tagline, dan bahkan pada warna latar belakang iklan. Berdasarkan teori yang digunakan, penanda yang muncul diiklan hanya menyebutkan tanda seperti produk, tagline dan warna latar belakang, sedangkan petanda menjelaskan makna setiap tanda yang ada dalam iklan. Dengan memotong setiap tanda pada iklan dan menjelaskan satu persatu , memudahkan peneliti untuk menemukan makna konotatif yang lebih dalam. Oleh karena itu, seluruh tanda yang terdapat pada iklan tidak dapat dipisahkan karena saling bertautan dan mendukung satu sama lain untuk disampaikan kepada pembaca. Untuk mahasiswa yang mengambil studi yang sama, dapat menggunakan metode berbeda seperti menyebarkan kuesioner pada publik untuk menemukan opini tentang pengaruh iklan dengan gambar dan tagline agar mereka tertarik dan berkunjung ke restoran cepat saji. Selanjutnya, peneliti merekomendasikan untuk memilih iklan internet, karena bervariasi daripada media cetak.

English Abstract

Nowadays, advertisements have many types to promote the product, especially advertisements with picture and taglines on the internet. In commercial internet, there are many choices of interesting advertisements compared with printed media, since internet could be accessed by various people and internet has more coverage than other media. Moreover, advertisements with pictures and taglines have possibility of easily read than only using persuasive sentences on it. Such phenomenon also occurs in the McDonalds’s advertisements. The researcher chooses McDonald’s advertisement with pictures and taglines because pictures have implicit meaning and taglines can attract the viewers to purchase the products. There are two problems to be solved in the study: (1) what are the signifiers and signifieds found in the McDonald’s advertisement based on the theory by Saussure? (2) what is the connotative meaning based on the theory of Barthes found in the McDonald’s advertisement?. This study uses qualitative approach by reference of Saussure’s theory to find out the signifier and signified, and to interpret each sign to get deeper meaning using connotative meaning from Barthes’ theory. The data source in this study are six McDonald’s advertisements containing pictures and taglines with the themes of product promotion, product promotion on Halloween and product promotion on Christmas day from www.pinterest.com. In this study, the researcher found the signs in the pictures, taglines, and even in the background color. Based on the theory used in this study, the signifier appearing in the advertisements only mention the signs such as the products, the taglines and the colors of background while the signified explained the meaning of each signs in the advertisements. By cropping the signs of the advertisements and explaining one by one, the researcher found deeper connotative meaning. Thus, all of the signs of the advertisements cannot be separated because it correlates with and supported each other to convey the meaning for the viewers. Then, college student who conduct the same study, can use different methods from this current study, such as distributing the questionnaire to the public to find the opinion about the influence of advertisements with pictures and taglines to impress them to visit the fast food restaurant. Furthermore, the researcher also recommended to choose online advertisements because it is varied and has so many choices rather than printed media.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/462/051706189
Uncontrolled Keywords: Semiotics, Advertisements, McDonald’s
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 02:13
Last Modified: 06 Nov 2020 23:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1056
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item