The Correlation Between Grammar And Writing Achievement (A Correlation Study At The 2nd Semester Of English Language Education Program (Elep) Students Of Universitas Brawijaya In Academic Year 2016/2017)

Febrianti, Medika (2017) The Correlation Between Grammar And Writing Achievement (A Correlation Study At The 2nd Semester Of English Language Education Program (Elep) Students Of Universitas Brawijaya In Academic Year 2016/2017). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tatabahasa dan menulis adalah komponen bahasa dan kecakapan yang harus dipelajari pembelajar bahasa. Tatabahasa adalah peraturan atau sistem yang mengatur struktur dan makna sebuah kalimat. Sedangkan menulis yaitu komunikasi yang dilakukan dalam bentuk tulisan. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan korelasi antara pencapaian menulis dan tatabahasa mahasiswa Program Pendidikan Bahasa Inggris Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya semester kedua tahun akademik 2016/2017. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dan menggunakan disain korelasi. Sampel berjumlah 40 mahasiswa yang dipilih menggunakan sampel kuota. Peneliti menggunakan dua macam tes sebagai instrumen, tatabahasa dalam bentuk pilihan berganda dan menulis esei yang diadopsi dari buku Peterson’s TOEFL Success oleh Bruce Rogers (2005). Tes tatabahasa terdiri dari 25 soal dan untuk tes menulis terdiri dari satu topik. Sehingga data diperoleh dari nilai tes siswa. Pada penelitian ini, data yang diperoleh berupa angka-angka, sehingga, data dihitung secara statistik menggunakan aplikasi SPSS. Hasil yang diperoleh pada penelitian ini adalah, korelasi koefisien (ro) - 0.024 dan to -0.149. Dengan N 40 and df 38, dibandingkan dengan rtable dan ttable pada signifikan 5% yaitu 0.312 dan 1.686. Dibuktikan dengan ro lebih kecil dari rtable (- 0.024 < 0.312) dan juga to lebih kecil dari ttable (-0.149 < 1.686). Hal ini berarti ada korelasi negatif yang sangat lemah (tidak signifikan) antara 2 variabel (tatabahasa dan menulis). Sehingga hipotesis alternatif (ha) ditolak dan hipotesis null (ho) diterima. Berdasarkan hasil penelitian ini, disarankan bagi peneliti selanjutnya untuk mengambil sampel lebih banyak sehingga mendapatkan hasil yang lebih akurat dan memperdalam konteks penelitian.

English Abstract

Grammar and writing are a language component and skill that should be learned by language learners. Grammar is the rule or a system that regulate the structure and the meaning of the sentence, while writing is communication in the written form. This study aims at finding out the correlation between students’ grammar and writing achievement of English Language Education Program (ELEP) Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya at the second semester of the academic year of 2016/2017. This study was quantitative research and used correlation as research design. The sample were 40 students chosen by using quota sampling. The researcher applied two kinds of test as an instrument, multiple choice of grammar and essay writing that adopted from Peterson’s TOEFL Success book by Bruce Rogers (2005). The grammar test consists of 25 questions and writing consists of one topic instruction. Therefore, the data are in the form of students scores taken from the tests. In this study, the data were in the form of numbers, hence, the data were computed statistically by using Pearson Product Moment (SPSS). The result of this study was, the coefficient correlation (ro) was - 0.024 and to was -0.149. By N 40 and df 38, it was compared with rtable and ttable at significant 5% were 0.312 and 1.686. It verified that ro was lower than rtable (- 0.024 < 0.312) and also to was lower than ttable (-0.149 < 1.686). It means that a very weak negative correlation or there is no significant correlation between two variables (grammar and writing). It means that alternative hypothesis (ha) was rejected and null hypothesis (ho) was accepted. Based on the result, it is suggested for the further researcher to take more sample to get a more accurate result and make a deeper investigation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/419/051705912
Uncontrolled Keywords: Grammar, Writing, and Correlation between grammar and writing.
Subjects: 400 Language > 425 Grammar of standard English
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 00:22
Last Modified: 30 Sep 2020 15:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1039
[thumbnail of Medika Febrianti.pdf]
Preview
Text
Medika Febrianti.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item