Hapsari, Rusdiana Septi (2016) Responses Toward Griping In Academic Setting: A Case Study Of Androgynous Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keluhan tidak langsung dan keluhan langsung mempunyai persamaan ide bahwa mereka berniat untuk mengeluh tetapi berbeda dalam hal praktik. Peneliti mengadakan studi mengenai tanggapan terhadap keluhan tidak langsung di aturan akademik. Penulis akan menjawab rumusan masalah: peneliti akan menjawab rumusan masalah: tanggapan apa yang digunakan oleh mahasiswa androgyny? Studi ini menggunakan metode pendekatan kualitatif dalam bentuk studi kasus.Peneliti menggunakan dua kuisioner untuk mengumpulkan data: Bem Sex Role Inventory (BSRI) tes dan Tugas Melengkapi Wacana (DCT). Partisipan dari studi ini adalah 4 mahasiswa androgyny di Universitas Brawijaya. Hasil studi menunjukan bahwa mahasiswa androgyny berbeda dalam menanggapi keluhan tidak langsung. Mahasiswa androgyny tidak pernah sederhana dalam memberikan tanggapan di tiap situasi. Lebih jauhnya, hasil studi juga menemukan dalam menanggapi keluhan tidak langsung, kontek situasi juga mempengaruhi pemilihan dari memberikan tanggapan. Studi ini juga telah menemukan tipe klasifikasi baru Act of Combinations, commiseration diikuti oleh Contradictions (CM+C), Advice diikuti Question (A+Q) yang tidak ditemukan di peneliti sebelumnya atau studi dari Diana Boxer. Peneliti menyarankan untuk peneliti selanjutya untuk menginvestigasi faktor yang mempengaruhi mahasiswa androgyny dalam merespon dalam aspek berbeda, seperti: dalam hal mood, di situasi tertentu, di lokasi yang lain, dan lain sebagainya. Peneliti selanjutnya juga bisa menginvestigasi tanggapan lain dalam lingkup tindaktutursepertimemuji, mengeluh, meminta maaf, dan ketidaksepakatan.
English Abstract
Griping and complaint have the same idea that they are both intended to complain but different in the terms of practice. The researcher conducted a study about response toward griping in academic setting: a case study of androgynous students which portrays response toward griping situations within campus environment. There was a problem to be solved in this study, namely: What are the responses toward griping produced by androgynous students. The method of this study was qualitative approach using a case study. The writer used two questionnaires to collect the data, namely: (1) Bem Sex Role Inventory (BSRI) test and (2) Discourse Completion Task (DCT). The participants of this study were 4 androgynous students in Universitas Brawijaya. This study revealed that androgynous students are different in responding griping. Androgynous students never give simply responsein each of situations. Furthermore the study also found that in responding griping, situational context might also influence in the selection of giving response. This study was also able to discover new types of classification, Act Combinations namely, Commiseration followed by Contradiction (CM+C), Advice followed by Question (A+Q) which could not be found in either previous studies or Diana Boxer’s study. The researcher suggested to the next researchers to investigate factors that influence androgynous students to respond griping from different aspects, such as: in a matter of mood, in certain situations, in other locations, and etc. the next researcher could also investigate another response toward under branch of speech acts such as: compliment, complaint, apologies, disagreement, etc.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/103/ 051601239 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 16 Mar 2016 08:42 |
Last Modified: | 06 Sep 2022 01:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101959 |
![]() |
Text
RUSDIANA SEPTI HAPSARI.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |