The Application Of Language Learning Strategies And Their Relationship With English Proficiency: A Study At International Undergraduate Program Of Faculty Of Economics And Business University Of Bra

Nuril, FAY (2012) The Application Of Language Learning Strategies And Their Relationship With English Proficiency: A Study At International Undergraduate Program Of Faculty Of Economics And Business University Of Bra. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Di Indonesia, pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing tidaklah semudah mempelajari bahasa Indonesia. Beberapa masalah yang timbul antara lain perbedaan kosa kata, peraturan kebahasaan, sistem penulisan, pengejaan dan pengucapan kata. Untuk menjadi pelajar bahasa asing yang sukses, diperlukan strategi pembelajaran bahasa untuk meraih kesuksesan pembelajaran dan kecakapan bahasa yang diinginkan. Peranan penting tersebut diperlukan oleh para mahasiswa internasional dimana bahasa Inggris digunakan sebagai bahasa pengantar dalam kehidupan akademis mereka. Studi ini bertujuan untuk menginvestigasi penerapan strategi pembelajaran bahasa dan menyelidiki hubungan antara strategi pembelajaran bahasa dan kecakapan bahasa Inggris. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang terkait dengan survei penelitian korelasi. Objek yang diteliti adalah 73 mahasiswa program internasional tahun akademik 2012 Fakultas Ekonomi dan Bisnis di Universitas Brawijaya yang diambil secara acak. Data yang diteliti didapatkan dari hasil kuesioner SILL dan nilai TOEFL. Hasil studi menunjukkan bahwa pengaplikasian strategi pembelajaran bahasa berada pada level sedang. Kemudian, jika dilihat secara spesifik, kategori strategi pembelajaran bahasa yang paling banyak digunakan adalah strategi metakognitif yang diikuti oleh strategi kompensasi, afektif, sosial, kognitif, dan memori. Adanya hubungan signifikan yang rendah dan positif ditemukan antara strategi kompensasi dan kecakapan bahasa. Rendahnya hubungan antara kedua variable tersebut dapat dijelaskan dengan melihat konteks dimana di Indonesia bahasa Inggris digunakan sebagai bahasa asing Kesimpulan dari studi ini adalah mahasiswa internasional adalah pengguna strategi pembelajaran bahasa yang berada dalam level sedang. Strategi pembelajaran bahasa yang paling banyak digunakan adalah strategi metakognitif dan ada hubungan yang rendah dan positif antara strategi pembelajaran bahasa dan kecakapan bahasa. Maka dari itu, para dosen di Program Internasional dapat lebih mendorong aplikasi dari strategi pembelajaran bahasa ke level yang lebih tinggi, terutama strategi kompensasi demi kesuksesan para mahasiswa internasional.

English Abstract

In Indonesia, learning English as a foreign language is not as easy as learning Indonesian. Some problems may be encountered such as the differences of vocabularies, language rules, writing systems, words spelling, and pronunciation. In order to be successful foreign language learner, it needs language learning strategies to achieve the outcome and the desired language proficiency. Those important roles are needed by international students since English is used as the medium of instruction in their academic life. This study was conducted to investigate the language learning strategies applied by the international students and examine the relationship between language learning strategies and English proficiency. This study used quantitative approach related to survey of correlation study. The subjects being investigated were 73 students of 2012 academic year of International Undergraduate Program of Faculty of Economics and Business University of Brawijaya taken by random sampling. The data were obtained from Strategy Inventory for Language Learning (SILL) questionnaire completed by the students and their Test of English as a Foreign Language (TOEFL) score. The result reveals that the use of overall language learning strategies falls into medium level. Specifically, the students prefer to use metacognitive strategies as the most frequently used, followed by affective, compensation, social, cognitive, and memory strategies. A positive low significant correlation is found between compensation strategies and English proficiency. This low correlation can be examined by looking at the context since English is used as the foreign language in Indonesia. In conclusion, the international students are the moderate users of overall language learning strategies. Metacognitive strategies are found as the strategies mostly used and there is a relationship between language learning strategies and English proficiency. Therefore, the lecturers can promote more application of language learning strategies into higher level, especially compensation strategies for the success of international students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/76/051204339
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 29 Oct 2012 14:58
Last Modified: 18 Oct 2021 04:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100523
[thumbnail of 051204339.pdf]
Preview
Text
051204339.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item