Multimodal Discourse Analysis of Diesel Online Commercials

Ramadhany, Adinda (2012) Multimodal Discourse Analysis of Diesel Online Commercials. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Iklan adalah salah satu media yang dapat digunakan untuk menyampaikan pesan kepada masyarakat dengan menggunakan gambar dan tulisan. Penulis memilih iklan internet Diesel sebagai obyek untuk dianalisa. Penulis menggunakan ilmu semiotic oleh Pierce dan ilmu analisis wacana multi-modal oleh Kress van Leeuwen. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki: (1) makna yang terkandung dalam gambar dan tulisan pada iklan internet Diesel berdasarkan teori hubungan triadik, (2) hubungan antara gambar dan tulisan pada iklan internet Diesel berdasarkan analisis wacana multi-modal dan kemungkinan alasan yang menyebabkan iklan internet Diesel menjadi kontroversial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisa dokumen sebagai deasain penelitian. Data diambil dari gambar dan tulisan pada dua iklan internet Diesel yang kontroversial di Amerika. Hasil dari penelitian ini mengungkap bahwa setiap elemen dari dua iklan internet Diesel mempunyai makna yang berbeda dan fungsi masing–masing. Makna pada iklan didasarkan pada tema - tema pakaian yang berbeda. Tema – tema pakaian memberikan informasi kepada pembaca mengenai jenis produk – produk dari perusahaan Diesel. Gambar dan tulisan mempunyai hubungan dekat dan saling melengkapi satu sama lain. Gambar dalam iklan ini adalah aspek yang dominan dibandingkan dengan tulisannya. Sementara itu, tulisan disini memperjelas gambar. Kemudian, terdapat perbedaan persepsi tentang iklan ini yang berkaitan dengan norma dan nilai-nilai. Perancang iklan ini memiliki strategi yang menarik dalam mengiklankan produk mereka melalui gambar dan tulisan yang kontroversial. Mereka menggunakan variasi bahasa yang memiliki arti tersembunyi. Penulis menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk menganalisa tanda iklan yang dipublikasikan di media lain untuk memperkaya studi semiotik. Para peneliti selanjutnya juga dapat menyelesaikan penelitian dengan memberikan kuesioner atau wawancara kepada orang-orang untuk mengetahui interpretasi mereka dalam suatu iklan.

English Abstract

Advertisement is one of media which can be used to deliver messages to the target audience by using certain pictures and texts. The writer has chosen the Diesel online commercials as objects to be analyzed. The writer used Semiotic theory proposed by Peirce and Discourse Analysis theory proposed by Kress van Leeuwen. This research aims to investigate: (1) the meaning of the pictures and texts on Diesel online commercials, (2) the relations between pictures and texts on Diesel online commercials and (3) the possible reasons which cause the Diesel online commercials become controversial. This research belongs to qualitative approach with document analysis as the research design. The data were taken from pictures and texts on two Diesel online commercials which are controversial in America. The finding of this research reveals that each element of two Diesel online commercials has different meanings and relations. The meanings of commercials are based on different fashion themes. These fashion themes give information to viewers about variety products of Diesel Company. The pictures and texts have close relations and they are supporting each other. The pictures in these commercials are dominant than the texts. In which, the texts function to clarify the pictures. Then, there are different perceptions about these commercials due to norms and values. The commercial makers have an interesting strategy of advertising their product through controversial pictures and texts. They employ variation of language which has hidden meaning. The writer suggests the next researchers analyze the signs of the advertisements published in other media to enrich Semiotics study. The next researchers can accomplish the research by giving a questionnaire or interviewing people in order to know their interpretation of the advertisement.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/6/051200898
Uncontrolled Keywords: Semiotic, Triadic Relation, Multimodal Discourse Analysis, Online commercial.Semiotik, Hubungan Triadik, Multi-modal, Iklan Internet.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 28 Sep 2012 14:44
Last Modified: 18 Oct 2021 02:26
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100502
[thumbnail of 051200898.pdf]
Preview
Text
051200898.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item