A Study of Intended Meaning and Conversational Implicature of Pepsi Advertisement Slogans

Oktovian, MochammadAndrieTri (2012) A Study of Intended Meaning and Conversational Implicature of Pepsi Advertisement Slogans. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sebagian besar iklan menggunakan berbagai macam cara untuk menawarkan produk, jasa, ataupun ide. Dapat disimpulkan bahwa periklanan adalah salah satu cara yang paling efektif untuk menarik perhatian konsumen. Dalam penelitian ini penulis membahas penggunaan bahasa slogan dalam suatu iklan. Slogan adalah suatu kata atau frasa yang disusun untuk memperkenalkan produk atau jasa dalam promosinya. Slogan biasanya sangat unik, simpel, mudah diingat, dan jelas karena fungsinya untuk menarik perhatian dan mempromosikan tentang keunggulan suatu produk pada konsumen. Sebagai merk yang telah dikenal sejak 1902, Pepsi telah mengeluarkan banyak slogan dalam sejarah perkembangannya. Slogan-slogan tersebut telah berhasil menarik perhatian masyarakat dan kemudian membawa Pepsi pada puncak kejayaannya. Sehubungan dengan slogan yang fenomenal tersebut, penulis melakukan penelitian ini untuk mengetahui makna sebenarnya dari tiap-tiap slogan Pepsi sehingga didapatkan makna dan maksud sebenarnya dari tiap-tiap slogan. Dalam penelitian ini penulis menggunakan teori Pragmatik oleh Yule (1996) dan teori Implikatur oleh Grice (2000) untuk menganalisa data dan menjawab rumusan masalah pada penelitian ini. Dalam penelitian ini pertama-tama penulis menjelaskan tentang sejarah singkat Pepsi dan kemudian menterjemahkan makna sebenarnya dari tiap tiap slogan sekaligus menentukan implikatur yang digunakan di setiap slogan. Analisa tersebut diatas memberikan hasil bahwa; (1) Slogan-Slogan Pepsi mengandung makna kontekstual yang merupakan pesan atau gambaran produk yang ditujukan pada konsumen (2) kebanyakan slogan Pepsi menggunakan general implicature yang mudah dimengerti sehingga slogan dapat menarik perhatian dari konsumen. Penelitian ini memberikan kesimpulan bahwa slogan pepsi menyampaikan pesan dari produsen ke konsumen. Sebagian besar dari slogan tersebut menggunakan general implicature agar supaya konsumen dapat dengan mudah mengerti maksud dari slogan tersebut.

English Abstract

Almost all advertisements use persuasive ways to offer their products, services or ideas. It can be said that advertisement is one of the effective ways to attract costumer to buy the product. In this research, the writer talks about advertisement using slogan as the written language. Slogan is a phrase designed to be memorable, attaching to a product or service during a particular advertising campaign. A slogan in an advertisement must have something unique. In addition, a slogan must be simple, memorable, clear, and colorful as the media to communicate with the consumers about the quality and utility of the product itself. Pepsi as a major brand in beverages since 1902 has a history in its popular slogans during the time. It has been recorded in the history of Pepsi-Cola that Pepsi has many slogans since its launching in 1902 until now. Those slogans have succeeded in attracting the consumers‟ attention. Regarding to Pepsi phenomenal slogans, this study is conducted to find out the intended meaning of the Pepsi advertisements slogans so the writer and other people can capture the messages that advertisers want to convey. Dealing with the slogan analysis, the writer uses theory of Pragmatic by Yule (1996) and Implicature theory by Grice (2000) to analyze his data and to answer his problem of study. In this research, the writer first explains a brief history and intended meaning of each slogan and then defines the kind of implicature of each slogan. This study results; (1) Pepsi slogan holds a contextual meaning which becomes the messages and the product specification addressed to consumers (2) most of Pepsi slogans are using general implicature in order to gain consumers‟ awareness. The study conclude that Pepsi slogan gives the intended meaning to the consumer and most of them are using general implicature so the audience will easily understand the meaning carried by the slogan.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/33/051201168
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 02 Oct 2012 09:38
Last Modified: 18 Oct 2021 05:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100474
[thumbnail of 051201168.pdf]
Preview
Text
051201168.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item