A Psycholinguistic Study on Comprehension Disorder of the Schizophrenic Main Character in “A Beautiful Mind” Movie.

Nugroho, Sumitro Agung (2013) A Psycholinguistic Study on Comprehension Disorder of the Schizophrenic Main Character in “A Beautiful Mind” Movie. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini berfokus pada analisis gangguan pemahaman karakter skizofrenia dalam Film Beautiful Mind. Gangguan bahasa adalah kerusakan pada otak yang menyebabkan seseorang sulit untuk berkomunikasi dengan yang lain. Gangguan pemahaman mempengaruhi kemampuan otak untuk memahami, mengingat, dan memproses informasi. Orang dengan penyakit skizofrenia sering mengalami gejala yang menakutkan seperti mendengar suara-suara yang tidak didengar orang lain. Mereka mungkin percaya bahwa orang lain membaca dan mengendalikan pikiran mereka Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan pemahaman dan penjelasan rinci tentang jenis dan konteks gangguan pemahaman dan juga gejala skizofrenia yang diderita oleh karakter utama dalam film "A Beautiful Mind" melalui dialog. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif yang menggambarkan tentang gangguan bahasa dan mencoba untuk mengeksplorasi penerapan bentuk kalimat sebagai gangguan bahasa pada pemahaman bahasa pada ucapan skizofrenia yang diucapkan oleh John Nash. Data dianalisis dengan menglasifikasi data ke dalam jenis-jenis gangguan pemahaman dan konteks mereka dengan menggunakan teori Ginsberg, mengidentifikasikan bagaimana gangguan bahasa dilakukan oleh tokoh utama seorang skizofrenia dalam film "A Beautiful Mind", memutuskan gejala skizofrenia dengan menggunakan ekspresi dan gerakan setiap adegan dalam film, dan membuat kesimpulan dari hasil analisis yang memberikan gambaran rinci berkaitan dengan gangguan bahasa perspektif. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa karakter penderita skizofrenia dari film Beautiful Mind memiliki masalah dalam bahasanya, terutama dalam pemahaman bahasa. Gangguan pemahamannya dipengaruhi oleh delusi dan halusinasi. Selain itu, tidak semua jenis gangguan pemahaman ditemukan dalam karakter penderita skizofrenia. Sembilan jenis gangguan pemahaman ditemukan dalam dialog, yaitu: derailment, flight of ideas, word salad, irrelevant answer, blocking, retardation, perseveration, pressure of speech dan circumstantiality . Tiga jenis gangguan pemahaman yang tidak digunakan oleh karakter skizofrenia adalah clang association, neologism dan incoherent . Peneliti berharap bahwa penelitian ini dapat memberikan kontribusi yang baru bagi para pembaca, khususnya mahasiswa yang tertarik dalam pemahaman penyakit skizofrenia.

English Abstract

This research focuses on analyzing comprehension disorder of the schizophrenic character in A Beautiful Mind movie. Language disorder is a brain damage which causes the patient difficult to communicate with others. Comprehension disorder affects the brains ability to understand, remember, and process information. People with schizophrenia disease often suffer terrifying symptoms such as hearing voices which are not heard by anyone else. They may believe that others are reading and controlling their minds The aim of this research is to get the understanding and detailed explanation about types and the context of comprehension disorder and also the symptoms of schizophrenic shown by main the character in "A Beautiful Mind" Movie through movie dialogue. This research uses descriptive qualitative which describes language disorder and attempts to explore the application of sentence form as language disorder on language comprehension in schizophrenic utterances which are spoken by John Nash. The data are analyzed by classifying the data into the kinds of comprehension disorder, symptoms of schizophrenic and their contexts by using Ginsberg‟s theory, identifying how the language disorder done by the main character of schizophrenic man in "A Beautiful Mind "movie, deciding the symptoms of schizophrenic by using the expression and motions in each scene in movie, and making conclusion from the result of analysis that gives detail description related to language disorder perspectives. The finding of this research shows that the schizophrenic character of a Beautiful Mind movie has troubles in his language, especially in the language comprehension. His comprehension disorder is influenced by his delusion and hallucination. However, not all types of comprehension disorders are found in the schizophrenic character. There are nine types of comprehension disorder that are shown in the dialogues; they are derailment, flight of ideas, word salad, irrelevant answer, blocking, retardation, perseveration, pressure of speech and circumstantiality. Three kinds of comprehension disorder which are not found in the schizophrenic character are clang association, neologism and incoherent. The researcher hopes that this research can give a new contribution to the readers, especially the students who are interested in the understanding of the schizophrenic illness.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/43/051301162
Uncontrolled Keywords: Comprehension Disorder, Schizophrenic.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 27 Feb 2013 12:04
Last Modified: 15 Oct 2021 10:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100013
[thumbnail of 051301162.pdf]
Preview
Text
051301162.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item