BKG

Cerullo, Daniel (2018) Pengaruh Tekanan Kompresor pada Proses Sandblasting dan Temperatur Preheating Terhadap Laju Korosi Hasil Pengecatan Baja Karbon Rendah. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Korosi merupakan gejala kerusakan pada sifat maupun tampilan material khususnya logam yang diakibatkan oleh interaksi dengan lingkungannya. Untuk menghambat terjadinya korosi dilakukan pelapisan cat pada permukaan material. Sementara sebelum dilapisi cat, material dikenakan pengerjaan sandblasting dan dipanaskan dengan temperatur preheating untuk mendapatkan permukaan yang bersih dari kotoran dan mempersiapkan permukaan dengan kekasaran tertentu sehingga cat dapat melekat dengan baik pada permukaan material. Material yang digunakan yaitu baja karbon rendah dengan kadar unsur meliputi: 0.158%C, 93.55%Fe, 0.2847%Mn, 0.0354%Cr, 0.0088%Co. Variasi yang digunakan pada penelitian ini yaitu sandblasting dengan tekanan kompresor: 5 bar, 6 bar, 7 bar menggunakan pasir silika dengan ukuran mesh 16-30; dan temperatur preheating: 150°C, 200°C, 250°C. Dari hasil penelitian didapatkan nilai laju korosi semakin rendah seiring penambahan tekanan kompresor sandblasting yang dikenakan. Pengaplikasian temperatur preheating juga akan mempengaruhi nilai laju korosi yang terjadi, dimana semakin tinggi temperatur preheating akan menyebabkan nilai laju korosi semakin rendah. Nilai laju korosi terkecil terjadi pada tekanan 7 bar dan temperatur 250°C dengan nilai 0.05899 mm/yr. Sedangkan laju korosi terbesar terjadi pada tekanan 5 bar dan temperatur 150°C sebesar 0.257354 mm/yr.

English Abstract

Corrosion is a symptom of damage to the nature and appearance of materials, especially metals caused by interaction with the environment. To inhibit the occurrence of corrosion, paint coating is needed on the surface of the material. While before paint is coated, the material is subjected to sandblasting work and heated to preheating temperatures to obtain a clean surface of impurities and prepare the surface with a certain roughness so that the paint can adhere well to the surface of the material. Material used is low carbon steel with elemental content include: 0.158% C, 93.55% Fe, 0.2847% Mn, 0.0354% Cr, 0.0088% Co. The variation used in this research is sandblasting with compressor pressure: 5 bar, 6 bar, 7 bar using silica sand with mesh size 16-30; and preheating temperature: 150 ° C, 200 ° C, 250 ° C. The results obtained from the research shows that the value of corrosion rate is lower as the addition of sandblasting compressor pressure is applied. Application of preheating temperature will also affect the value of corrosion rate that occurs, where the higher preheating temperature will cause the lower corrosion rate value. The smallest corrosion rate value occurs at 7 bar and 250 ° C with corrosion rate of 0.05899 mm/yr. While the largest corrosion rate occurs at a pressure of 5 bar and temperature 150 ° C with corrosion rate of 0.257354 mm / yr.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FT/2018/239/051802072
Uncontrolled Keywords: Tekanan kompresor sandblasting, temperatur preheating, pelapisan cat, laju korosi
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 621 Applied physics > 621.5 Pneumatic, vacuum, low-temperature technologies
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Mesin
Depositing User: Budi Wahyono
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/9032
Text
1. Bagian Depan.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
2. BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
6. BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
5. BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
7. Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Repository staff only

Download

Actions (login required)

View Item View Item