BKG

Pamungkas, Tegar Rekso (2017) Studi Resepsi Film The Kingdom Terkait Fungsinya Sebagai Media Propaganda ‘War On Terror’. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Film adalah salah satu media yang dapat digunakan sebagai alat propaganda. Propaganda menggunakan film dengan tujuan untuk mempengaruhi opini khalayak yang menontonnya. Pengaruh propaganda dapat bersifat positif dan juga negatif. Penelitian ini mempunyai tujuan untuk mengetahui bagaimana dampak yang terjadi pada penonton setelah menonton film The Kingdom dengan menggunakan analisis resepsi. Jenis penelitian ini adalah kualitatif karena meneliti tentang dampak dan persepsi setiap individu yang bersifat subjektif, dimana tidak dapat dilihat secara fisik maupun dihitung dengan satuan angka. Penelitian ini membagi posisi informan ke dalam three hypothetical position, yaitu dominant-hegemonic position, negotiated position dan oppositional position. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas informan menyetujui bahwa The Kingdom adalah film propaganda dan juga mayoritas informan masuk dalam oppositional code position. Meskipun menurut para informan film The Kingdom mampu untuk membawa emosi penonton dalam meresepsi nilai propaganda yang ditanamkan oleh pembuat film. Selain menjadi media propaganda, penonton juga menganggap film The Kingdom sebagai media hiburan.

English Abstract

Movie is one of media that can be used as a means of propaganda. The objective of using movie as a means of propaganda is to shape public’s opinion who has watched the movie. It affects the audience positively and negatively. This research objective is to determine whether The Kingdom movie has positive or negative effect on the audience as propaganda media using reception analysis. It also uses qualitative method since this research analyzes the effect and perception of each person subjectively, which cannot be measured physically or using numbers. This research categorized informants into three hypotetical position, which are dominant-hegemonic position, negotiated position dan oppositional position. The result of this research also showed that most of the informants agreed that The Kingdom is a propaganda movie and fell into oppositional code position. Based on informant opinion, The Kingdom was able to get the audience carried away in recepting propaganda values that are set by filmmaker. Other than used for media propaganda, that movie also can be categorized as a part of entertainment.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2017/1103/051712633
Subjects: 300 Social sciences > 303 Social Processes > 303.3 Coordination and control > 303.37 Social norms > 303.375 Propaganda
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Yusuf Dwi N.
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7691
Text
BAGIAN DEPAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Repository staff only

Download

Actions (login required)

View Item View Item